Ligny en Barrois

23 september 2020 - Ligny-en-Barrois, Frankrijk

Woensdag 23 september

Gisteravond twee spellen Scrabbel gedaan, weer gelijk, dus sta ik nog één punt voor.

Vanmorgen wat bewolkt maar niet koud, kachel hoeft niet aan!

Na het eten wat klusjes en om 10 uur op de fiets naar de fietsenmaker. Hij kwam al naar buiten en zei dat ik m’n fiets binnen moest zetten en dat hij er een nieuwe binnen en buitenband op ging zetten. Dus ik lopend terug, ruim één kilometer. Bep had het wasje hangen en wij aan de koffie. De zon scheen en het was lekker buiten.

Bij de VVV had ik ook een plattegrond van het stadje gekregen met een stadswandeling.

Op de grond allemaal bronzen pijlen en die hoefde je maar te volgen. Eerst langs de kerk, Notre Dame des Vertus, die in de 13e eeuw gebouwd is en herbouwd in de 16e eeuw omdat de kerk in 1544  verwoest was door troepen van Karel V die de stad belegerde. Maar we konden er niet in omdat er een begrafenis gaande was.

De VVV zit in een gebouw uit 1865 waar toen een soort kleuterschool was. Lopen naar het Place de Republiek waar het stadhuis staat uit de 18e eeuw. Alles ziet er een beetje grauw uit. Komen we bij de Toren Valéran van 22 meter hoog wat eens de toegangspoort van het kasteel was. Dat kasteel is gesloopt om meer ruimte te krijgen in de stad om huizen te bouwen. Ook werd er van de stenen, huizen en een poort, de Strasbourger Poort, van gebouwd. Die Strasbourger poort was te smal om het Amerikaanse oorlogsmaterieel er doorheen te laten gaan. Dus op 25 september 1944 werd deze poort gesloopt zodat het materieel er door kon. We lopen naar het stadspark dat 8 HA groot is. We volgen nog steeds de pijlen en komen bij een monument voor de gevallen soldaten van de twee oorlogen en verzetshelden en mensen die op 1 maart 1943 zijn afgevoerd naar Maudhausen en Saksenausen. Deze mensen moesten een parade van de Nazi’s aanschouwen en die legde een krans bij het oorlogsmonument en zongen de Marseillaise en werden meteen opgepakt.

We waren tegen half één weer terug en even later gaan eten. Er viel net een buitje regen, niet veel gelukkig want we konden daarna weer buiten zitten.

Om 2 uur naar de fietsenmaker gelopen en ik was erg benieuwd hoe dat af zou lopen.

De fiets was klaar, een nieuwe binnen en buitenband, extra protection, stuur goed vastgezet en het kostte 58 euro! Dat was best een meevaller zodat ik de man maar een fooitje heb gegeven. Ik was er hartstikke blij mee!

Ik op de fiets weer terug en de fietstassen er weer opgemaakt. Ik wilde nog even naar het kerkhof want ik dacht dat daar ook nog militairen liggen begraven.

Maar die lagen er niet, maar wel een mooi kerkhof waar ook urnen in muren zijn. Fransen onderhouden de kerkhoven goed om zo de overledene te eren.

Dan nog even naar de Aldi geweest voor melk en eieren. Was nog wel een stukje weg maar kon meteen de fiets testen!

Als ik terug kom gaan we thee drinken.

Het is nog lekker op ons terras.

Daarna nog een wijntje en we krijgen telefoon van nicht Gon, bijzonder!

Ze weet te vertellen dat onze tante Co is overleden. Ze schijnt met haar auto in het water van het Prooyen te zijn gereden toen ze naar de pedicure op weg was. Ze is er uitgehaald en afgevoerd naar het AMC. Maar hoe of wat weten we nog niet, dat zullen we later horen. Wij zijn met nichten Gon en Ina de mantelzorgers van tante Co en gisterenavond om even over twaalven heeft ze nog een mail gestuurd. Daarom zullen we morgen huiswaarts gaan. Het is jammer maar het is niet anders.

Na wat heen en weer gebel, eten we laat en bespreken de situatie.

1. Dirk Molenaar:
    24 september 2020
    Zeker een naar bericht
    Sterkte en goede reis naar huis
  2. Corrie en Fren:
    24 september 2020
    Naar zo een bericht, helemaal tijdens vakantie. Moeten onverhoopt de reisplannen aangepast worden. Gecondoleerd, goede terugreisde en sterkte de komende tijd. Corrie & Fren