Meerssen

18 september 2020 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Vrijdag 18 september

Gisteravond naar “De beste zangers” gekeken waar gisteren Sanne Hans centraal stond. Leuk programma!

Verders nieuws en weer bekeken dat er beter uitziet dan het nieuws vanwege het toenemend aantal Corona besmettingen.

Ook nog op jacht gegaan op een paar verSTEKELINGEN maar niet gevonden.

Maar vanmorgen toch nog twee dood geslagen.

Het is weer mooi weer vandaag, zon, blauwe lucht, maar wel fris zodat de kachel even aan moest.

Na de koffie gaan we een rondje fietsen. Ik heb weer een ronde uitgezet via de knooppunten en dan weet je meteen hoeveel km je moet rijden.

We komen door veel dorpjes, maar eerst door Valkenburg. Veel terrassen maar nog niet druk omdat het vroeg is. Maar wij rijden door, zijn net onderweg, en komen, na een flinke klim, in Scheulder. Rijden door het mooie Limburgse heuvellandschap waar veel Dumolintjes, in spé, de heuvels trotseren.

We komen in Margraten waar een oude kerk midden in het dorp, op het hoogste punt staat, de St Margrietkerk . De toren is oud, uit de 14e eeuw, maar het schip werd tussen 1922 en 1928 vervangen. Wij zoeken een terras waar het niet zo druk is en gaan daar eten. Dan weer verder naar het doel van vandaag, de Amerikaanse begraafplaats van gesneuvelde soldaten.

Het is in 1944 ontstaan toen kapitein Shomon opdracht kreeg om een plaats te vinden voor een begraafplaats. Er werden veel doden verwacht om Berlijn te bereiken en men wilde geen doden op vijandelijk grondgebied. Op 13 september was Margraten bevrijd en Shomon kreeg de beschikking over 30HA grond langs de Rijksweg. De grond werd door de Nederlandse Regering in bruikleen gegeven aan de Amerikanen.

Voor de eigenaren (boeren) kwam de aanleg onverwacht en zonder overleg. In november begon de aanleg. Soms was het mogelijk om de oogst er af te halen maar soms ook niet! Het duurde jaren voor de benadeelden tot ze een vergoeding kregen.

Er kwamen veel gesneuvelden van het front die overgebracht werden naar Margraten. Ook Duitsers en Russen. Er was een grote toevoer, soms wel 500 op één dag! Dan werd ook de hulp van de lokale bevolking ingeroepen. Ook Duitse krijgsgevangenen moesten meehelpen.

Op Memorial Day, 30 mei 1945 zag de begraafplaats er prachtig uit.

Na het einde van de oorlog nam President Eisenhouwer het besluit om alle tijdelijke begraafplaatsen in Duitsland te ontruimen en worden herbegraven op Margraten.

De laatste begrafenis was op 30 maart 1946 en toen lagen er 17.742 Amerikanen en 1026 overige geallieerden en ook 3075 Duitsers.

In 1947 kwam de definitieve inrichting. De niet Amerikanen werden verplaatst naar elders en de Amerikanen van de begraafplaatsen van Son en Molenhoek werden overgebracht naar Margraten.

In 1948 werden alle doden opgegraven en daarvan werden er ruim 10.000 gerepatrieerd naar Amerika.

8301 doden kregen hun definitieve graf in Margraten. Er kwam ook een “Wall of Missing” voor de 1722 vermisten.

Het werd op 7juli 1960 officieel door Koningin Juliana geopend.

De lokale bevolking heeft ieder een graf geadopteerd.

De Nederlandse Regering heeft de grond uit eerbied en dankbaarheid in eeuwige bruikleen afgestaan aan de VS.

Het is heel indrukwekkend om te zien, zoveel graven van jonge mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid!

Zondag is het gesloten want er is dan een herdenking. We fietsen weer verder en komen langs de Mergelgroeve ‘t Rooth waar ook veel fossielen te vinden zijn. Sinds 2016 mag je het terrein niet meer betreden vanwege de veiligheid of je moet van tevoren boeken via internet en dan kan je met een groep, onder leiding van een gids de groeve bezoeken.

Dan een enorme beklimming, voor ons de Mont Ventoux, naar Berg en Terbijt. Maar als je omhoog gaat moet je ook weer omlaag en als je dat in je hoofd houdt valt dat wel mee! We komen langs het bruggetje waar we over de Geul zijn gereden en het is echt smal!

We zijn kwart voor drie weer terug en nemen plaats op ons eigen terras.

Het is heerlijk, zo’n 25 graden, en ook drinken we de thee en ons wijntje daar.

Bep gaat om half zeven aan het eten beginnen en ik zet de fietsen op slot en ruim de stoelen op want als de zon weg is wordt het kouder. Tijdens het eten kijken we naar de toespraak van Rutte en de Jonge en zie dat de maatregelen strakker worden aangehaald.

Het is weer een (te) lang verhaal geworden!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl