Meerssen

19 september 2020 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Zaterdag 19 september

Gisteravond de ontknoping van de Voice Senior gezien met een terechte winnaar Henny. Heeft veel liedjes geschreven voor andere zangers en heeft nu zelf een prijs gewonnen met zingen.

Vanmorgen weer prachtig weer, zon en blauwe lucht.

Na het eten wat opruimen en de fietsen klaar zetten. We drinken eerst koffie, buiten want het is heerlijk weer.

Als dat op is stappen we op de fiets (10.45) en krijgen eerst een behoorlijke helling voor onze neuzen. Goed dat we elektrische fietsen hebben want nders is het voor ons niet te doen. We zijn wel wind gewend maar van die heuvels niet!

Rijden richting Maastricht en rijden langs de buitenkant van een nieuwbouwwijk. Heel veel aparte huizen!op eengegeven moment gaan we het centrum in en rijden naar de Maas. Daar evenop een bankje gezeten en stukje langs de Maas gefietst waar ook de oude brug is. Dit is de oudste brug van Nederland over een rivier.

Hier hadden de Romeinen ook al een brug die diverse malen vernieuwd is. Maar die stortte in 1275 in en werd er een nieuwe brug gebouwd tussen 1280 en 1298. Hij heet nu de  St Servaas brug.

Op 10 mei 1940 blies het Nederlandse leger een gedeelte van de brug op om de Duitsers tegen te houden. Maar de slag om Maastricht werd slechts een paar uur vertraagd! De Duitsers hadden op11 mei een provisorische brug gemaakt waar al het materieel over heen kon!

Bij het terugtrekken van de Duitsers bliezen ze op 13 september de brug op maar op 27 september door de Amerikanen weer in gebruik genomen.

We gaan niet de oude stad in want het is veel te druk!

Dus fietsen we verder langs de Maas en komen in Borgharen waar een kasteel staat. Van oorsprong een middeleeuws kasteel dat in de 12e eeuw gebouwd is door de fam. Van Haeren.

Maar in 1318 verwoest, weer opgebouwd en in 1483 weer verwoest.

In ca 1500 weer herbouwd. Het is nu eigendom van de familie Bessemsdie eerst de ernaast gelegen kasteelhoeve hebben gerestaureerd. Nu ook eigenaar van het kasteel (2014) en wil het kasteel in 15 à 20 jaar restaureren.

We fietsen verder en gaan het Julianakanaal over naar Itteren. Op een bankje met uitzicht op de uiterwaarden van de Maas nuttigen we onze lunch.

We komen langs Brommelen waar prachtige huizen staan. Dan gaan we voor de tweede keer het Julianakanaal over en komen in Bunde en zo in Meerssen dat een behoorlijke plaats is met 7500 inwoners. Wij hebben nog brood en een paar boodschapje nodig die we daar halen.

Dan weer op de Camping aan waar we om 14.20 arriveren na ruim 30km.

Mooi om zo een route uit te zetten zodat je weet hoeveel kilometers je moet rijden. Alleen het hoogteverschil geeft het niet aan!

Dan gaan we lekker ontspannen de schaduw opzoeken want het is echt warm vandaag.

Thee drinken en ook later smaakt het wijntje weer goed!

We hebben hier tot maandag besproken maar zitten een beetje in een tweestrijd.

We zouden hierna weer naar Duitsland omdat dat land helemaal op geel staat.

Maar........Duitsland heeft bepaald dat mensen uit Noord en Zuid Holland niet meer welkom zijn zonder een “Ausweiss” dat je Corona proef bent.

Hier staan flinke boetes op. We zijn al geen maand meer thuis geweest, maar toch!

Morgen gaan we besluiten wat te doen.

Om zeven uur gaat Bep naar binnen om het eten te maken, ik ruim buiten de boel op want na het eten wordt het toch te fris om buiten te zitten.