Comporta

8 juni 2018 - Comporta, Portugal

Vrijdag 8 juni

Gisteravond en vannacht wat regen gehad. We zijn hier eigenlijk een week te vroeg want de weervoorspellers geven voor volgende week prachtig weer aan. Maar vanmorgen scheen de zon al is er wel wat bewolking. Na het eten de boel weer inpakken en om 9.15 vertrokken uit Figueira. We gaan via Sagres langs een fort dat in de 15e eeuw is gebouwd en in de 20e eeuw gerestaureerd. We rijden verder naar een vuurtoren die op het uiterste puntje staat van Portugal. Boven op de kliffen en het licht schijnt wel 100km ver! Ook daar diverse stalletjes, want als er toeristen komen is er vast wel wat te verkopen. Daarvandaan stukje terug en de weg naar Aljezur genomen. Door een mooi golvend landschap waar ook veel bossen zijn maar ook wat landbouw. Hier is het nog natuur, aan de Algarve zijn het de toeristen die belangrijk zijn! Halverwege een parkeerplaats gevonden om koffie te drinken. In Aljezur staat een 10e eeuws Moors kasteel boven op de heuvel maar wij rijden door en hebben geen zin om helemaal naar boven te klimmen. Ook de aardbeving van 1755 heeft aan deze stad  veel schade aangericht. We stoppen nog even bij een supermarkt om brood te kopen en rijden dan weer verder richting Odemira. De weg even voorbij Odemira is slecht met af en toe een goed stukje ( de wegen in Marokko beter!). Het beste is om in de midden te rijden dus rustig aan vanwege de bochten en eventuele tegenliggers! Ook nog een flinke regenbui en we gaan net voor Sao Luis eten. Als we weer verder gaan is het droog en de temperatuur loopt weer op vanaf 16naar 21 graden! We rijden naar Sines en ook een mooie omgeving maar de weg zo-zo! Sines is de geboortestad van Vasco Da Gama, de man die in 1497 voor het eerst naar India voer, om Kaap de goede Hoop heen. Daar op een parkeerplaats gaan staan en we dachten dat Henk en Wimmie op een eerdere parkeerplaats stonden! Maar van onze parkeerplaats was het een eind lopen naar het stadje, dus doorgereden richting centrum maar niet lekker kunnen parkeren en dus doorgereden. We gingen naar Santiago de Cacém waar een camperplaats is. Weggetje binnendoor (tom tom!) met veel bos en ook kurkeiken. Daar aangekomen is een grote parkeerplaats met 15 plaatsen voor campers met voorzieningen. Maar wij zijn de eerste en zetten de camper op z'n plaats. Veel tankwagens van gas zetten ook hun vrachtauto's daar neer. We gaan nog even lopend naar de Lidl dat 350m van ons vandaan is. Vullen de wijnvoorraad aan en gaan weer terug. Thee drinken en als we aan een wijntje zitten opper ik het idee om nog te gaan verhuizen. Ik had tijdens de thee even in het boek gekeken en zag in Comporta ook een camperplaats met voorzieningen. Overlegd en daar heen gereden. Om 18.45 waren we daar en er zijn daar twee camperplaatsen. De eerste, hm, hm, dus naar de tweede gereden en dat leek ons wel wat. Achter de kerk, wel alleen, maar wie doet je wat achter de kerk? Stoelen er uit en verder met het leegmaken van de fles wijn! Ook een ooievaar boven op de kerk, dus ramen en deuren dicht! Bep gaat pas om 19.45 aan het eten beginnen want buiten is het nog heerlijk. Na het eten maak ik nog een rondje en zie dat het best een leuk dorp is. Met een paar café's en een pizzeria wat ik zo even gezien heb. Dan is het al bijna 9 uur en we hebben ook weer TV!