Figueira

7 juni 2018 - Figueira, Portugal

Donderdag 7 juni

Gisteravond het wijntje gedronken en volgens "kenner" Bep was het een "sloeberwijntje".
Vanmorgen bewolkt maar niet koud. Deze camperplaats is erg mooi, met alle voorzieningen. Alleen een WC ontbreekt maar die hebben we aan boord! De eigenaar is best netjes want alles ziet er keurig uit en ook het grind wordt van alle blaadjes ontdaan. Nadat we het vuile water hebben gelost en hebben betaald gaan we om 9.15 weer op weg. Over de N125 en dan naar Silves naar het schijnt een van de mooiste dorpjes van Portugal. Naderbij gekomen zien wij het kasteel boven op de heuvel liggen. We zoeken een parkeerplaats en die is snel gevonden. Dan lopen we het dorp in en klimmen naar boven. Langs winkeltjes naar de Kathedraal. De buitenkant heeft wat onderhoud nodig vind ik en na één euro de man te hebben betaald gaan we naar binnen. Ze zijn in de 13e eeuw begonnen met de bouw en in de 15e eeuw hebben ze het voltooid. Ook de binnenkant valt wat tegen, maar misschien zijn we wat verwend met de vorige kerken. Ook liggen er wat sarcofagen binnen van enkele hoogwaardigheidsbekleders. We gaan weer naar buiten en klimmen nog een stukje hoger naar het kasteel. Ook entree, 2.80 voor twee senioren! Voor dit kasteel stond er al een vanuit de 10e eeuw. Wat er nu staat zijn de overblijfselen uit de 12e en     13e  eeuw. In 1940 zijn de torens en muren gerestaureerd. Samen over de muren gelopen en daar heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Ook zijn er twee diepe waterputten. Op het binnenterrein ook veel bloemen en bomen, goed onderhouden! We lopen de poort weer uit en wandelen zo naar beneden langs de winkeltjes. Hier zie je veel in kurk gemaakt omdat het hier in de buurt groeit. Eenmaal terug bij de camper drinken we eerst koffie en vertrekken dan naar Lagos. Onderweg nog getankt en de prijs scheelt bijna 50ct de liter met Marokko! We rijden Lagos binnen en vinden zowaar een betaalde parkeerplaats. Lagos is in de 8e eeuw in het bezit gekomen van de moslims. Nadat het in 1242 door de christenen werd heroverd is er een kerk buiten de muren van Lagos gebouwd en is de oudste in de Algarve. Ook werd er in 1444 een overdekte slavenmarkt gebouwd, de eerste in Europa, en daar is nu het slavenmuseum in gevestigd. Wij hebben er niet naar gezocht want het was erg druk in Lagos Daarvandaan lopen we naar de boulevard waar veel kraampjes staan, ook veel kurk en kleding. Dan lopen we het stadje in en het is erg druk! Veel toeristen en veel terrassen, winkeltjes en kraampjes, precies zo als het in toeristische steden er aan toe gaat. Muziekmakers bij terrasjes en ook bedelaars die je hier in Portugal toch ook wel ziet. We lopen helemaal naar de kathedraal over de met keitjes bestrate straten. Over de boulevard weer terug naar de camper maar daar vlakbij frites met een hamburger gekocht en die met de mayonaise die we zelf hebben in de camper opgegeten. We rijden daar om14.40 vandaan naar een camperplaats in Figueira, even voor Sagres. Konden een plaats uitzoeken en het is wel dezelfde prijs maar haalt het niet bij de vorige waar alles zo keurig voor elkaar was. Na de thee hebben we binnen het wijntje gedronken omdat de zon achter de wolken is verdwenen en er wat wind staat. Vandaag 74km gereden en gisteren 117km niet veel. Maar het weer in het noorden is ook niet alles maar wordt volgende week beter net zoals in de Algarve!
Na het eten ook binnen gebleven want de temperatuur is lager dan thuis!

1. Diane Honingh:
    8 juni 2018
    Ja, hier kon je gisteren tot laat buiten zitten. Het was een erg warme dag, hebben in de middag bij de keuken gezeten want achter was het niet te doen!
    Vandaag is het bewolkt. Niet koud, maar wel een voorbode voor ander weer denk ik. Nou ja, vandaag toch werken dus is het niet zo erg.