Essaouria

1 mei 2018 - Essaouira, Marokko

Dinsdag 1 mei

Vanmorgen om 5 uur gewekt door de Imam en de Pauwen vonden het nodig om op dat tijdsstip mee te bidden!
Mooi weer en de sanitaire voorzieningen zijn op z'n Marrokaans. Bep in de camper en ik toch naar het sanitaire gebouw om het mee te maken. We vertrekken om 9 uur in colonne naar de pottenbakkerij in Safi. De parkeerplaats was geregelden met een gids door de pottenbakkerswijk gelopen. Gezien hoe het werkt en ook gezien hoe primitief het allemaal gebeurd. Nu gebeurd het via gas maar er zijn er nog een paar die met hout heet gestookt worden. Wel was het zo als je een foto wilde nemen dat ze wel een muntje van je wilde hebben. Na de rondleiding zijn we nog de Medina in geweest, de oude stad met veel winkeltjes en allerlei soorten ambachten, zoals bakkers, kleermakers, slagers en nog veel meer en dan op kleine schaal. Dan naar de camper en koffie drinken. Weer op weg en na de 7e (?) rotonde linksaf richting de N1. Het eerste stuk was een te smalle weg met hele slechten kanten. We kwamen door dorpjes waar ook een soort markt was met ezels en paardenkarren en een gekrioel van mensen, goed uitkijken!
Nadat we getankt hadden even verderop na een dorpje gegeten. Ook Henk en Wimmie kwamen achter ons staan. Dan Henk voorop en naar Essaouira gereden. Daar zijn we de Carrefour in gegaan om wat wijn te kopen. Dat is namelijk een supermarkt waar apart alcoholische dranken worden verkocht. Dan weer een stuk terug en naar de camping Le Calme gereden over een één baans weg met hele slechte kanten! We waren om 15.30 op de camping en konden een plaatsje uitzoeken. Na de thee bij elkaar gaan zitten en ieder zijn drankje meegenomen en gezellig gezeten. Om 18.45 naar de camper, omkleden en naar het restaurant. Daar kregen we een diner, weer Tajine maar nu van rundvlees wat heerlijk smaakte. Gezellig gezeten en het was 21.45 dat we weer terug waren. Vandaag weer een mooie rit gemaakt, gisteren 309 km en vandaag 150km gereden. Mooi landschap maar je waant je velen jaren terug. Ook veel mensen op ezels die van de markt naar huis gaan. Heel veel mensen lopen langs de kant van de weg en heel veel zijn enthousiast en zwaaien naar ons.

1. Diane Honingh:
    2 mei 2018
    Prachtige foto’s! Het landschap lijkt wel een schilderij, wat is dan zo’n dorp weer een enorme tegenstelling daarvan.
    Ik denk wel dat het vermoeiende dagen zijn. De rit is dan maar 150km maar zoveel indrukken en dan de slechte wegen waardoor je toch extra goed op moet letten.
    Trouwens fijn van imam én pauw... daarna nog wel een beetje kunnen slapen? En die Marokkaanse voorzieningen op de camping, is dat echt zo vreselijk als ik het me voorstel?
    Wij genieten hier volop. Doen eigenlijk niks maar dat is ook best lekker: beetje lezen, beetje zwemmen (water ontzettend koud, maar als je door bent wel heel lekker), beetje (veel) eten en drinken. Vakantie dus!
    Fijne dag vandaag, dikke kus