Essaouria

2 mei 2018 - Essaouira, Marokko

Woensdag 2 mei

Vanmorgen waren er weer pauwen die de ochtendgloren aankondigde. Ook zijn hier hele mooie vogeltjes maar ik weet niet hun naam. Weer mooi weer, zon schijnt en de lucht strak blauw.
Bep vanmorgen een koude douche, maar TIA (This Is Afrika). Na de koffie gaan we om 10 uur met taxi's naar Essaouira. We worden gedropt bij de haven en gaan daar naar toe. Ook hier zijn ze de vis aan het schoonmaken en daar komen ook veel meeuwen op af. Veel boten op de kant en ook veel vissers die hun vangst proberen te verkopen van allerlei soorten vis. We lopen de pier helemaal af en zien ook dat ze de haven aan het uitbaggeren zijn. Ook een mooi overzicht van de haven en ook het mooie strand dat bij Essouira is. We lopen dan de Medina in waar allerlei winkeltjes zijn. Dit is het oude ommuurde gedeelte van de stad. Essouira is al een oude stad dat al in de 7e eeuw door de Feniciers  bewoond werd. In de eerste eeuw was het het centrum van de purper verfstoffen. In de 15e eeuw vestigden de Portugezen zich hier en het werd een militaire handelspost. Het werd pas een stad in 1760 toen Mohammed III er een marinebasis van maakte en de stad ommuurde. Ook in de 18e en 19e eeuw kwamen er veel Joden wonen die ook de welvaart meebracht. Hier wordt ook het Thujahout bewerkt dat alleen tussen Agadir en Essouira groeit, ze maken er prachtige dingen van. Ook lopen we een stuk over de muur met bronzen Spaanse kanonnen. Dan naar een terras om wat te eten. Er zitten meer van onze groep en Peter schuift aan bij onze tafel. Lekker gegeten en daarna samen met Peter de Kasba ingelopen. Er waren ong. 6 mensen die vandaag niet meegegaan zijn omdat ze zich niet erg lekker voelden (buik) en daar was Peter zijn vrouw er één van. Bep nog Argan olie gekocht dat alleen hier de vruchten aan de bomen tussen Agadir en Essouira groeit. Het was al bij de Feniciers bekend en wordt gebruikt voor consumptie en medische doeleinden. Vanwege het zeldzame karakter en handmatige oogst en productie is arganolie duur. Bep kocht een flesje bij de coöperatie door vrouwen bestierd die de olie maken. Het kan tot 100 euro per liter kosten! In de bomen kan je ook geiten zien die er in klimmen want die vinden het ook lekker! We lopen de hele straat uit en hier koopt ook de locale bevolking, vlees, groente enz. Dan lopen we weer terug door een winkelstraatje en gaan naar de boulevard waar de taxi's ons weer om 3 uur komen ophalen.
Na een ritje van 20 min. stonden we weer op de camping. Stoelen er uit en heerlijk in de zon gaan zitten. Eerst de thee en even bij de buren verteld over deze dag. Die waren niet mee omdat René moeilijk loopt en dat gisteren teveel gedaan heeft. Het wijntje smaakt ook heerlijk en om 18.45 gaan we naar binnen om te eten. Ook gaat de zon achter de bomen en dan is het met de wind die er staat fris. Hier wel hele heldere nachten met heel veel sterren. Zo met een groep op reis is voor ons nieuw maar we hebben gezellige contacten en we zijn allemaal wat ouder en hebben een heel leven achter ons. Hun levensverhalen bevatten soms behoorlijke heuvels! Maar voor ons toch ook een speciale dag omdat we 8 jaar geleden hals over kop naar huis moesten vanuit Sicilië vanwege het overlijden van mijn moeder.

1. Diane Honingh:
    2 mei 2018
    Het ziet er prachtig uit. Bijzonder toch wel zo’n reis met een groep. En het fijne lijkt me dat je toch op jezelf bent. Het is niet zoals met een busreis en je de hele dag met elkaar ‘opgescheept’ zit. Als je even geen zin hebt kun je gewoon lekker bij je eigen camper blijven maar als je wel zin hebt in gezelligheid van de groep kan dat ook. Ik hoop echt dat de ervaring alleen maar positief zal zijn. Ook dat de archan olie zijn werk doet!!
    De foto’s zien er mooi uit. Heb inderdaad vandaag ook gedacht aan 8 jaar geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Gelukkig zaten jullie toen niet in Afrika maar gewoon in Europa! Wij kwamen die dag terug van een lang weekend eurodisney. En kijk vandaag: jullie in Marokko en wij in Turkije. Geniet van de mooie dagen! Wij hebben er nog maar 2 te gaan en dan is het weer voorbij! Dikke kus