Sainte Maure de Touraine

22 juni 2018 - Sainte-Maure-de-Touraine, Frankrijk

Vrijdag  22 juni

Gisteravond nog 20 minuten voetballen gekeken en zag dat Argentinië met 3-0 verloor van Kroatië.
Het was weer een heerlijke avond met een kaarsje op tafel, glaasje wijn er bij maar alleen geen volle maan! Het was 23.15 toen we de stoelen op gingen ruimen en naar binnen gingen.
Vanmorgen weer blauwe lucht alleen er staat wat wind wat het frisser maakt
Om 9.05 vertrekken we uit Brantôme, naar de volgende pleisterplaats. Over de mooie D939 naar Angoulême. Niet allen de weg is mooi maar ook het landschap, met vele bossen en daartussen mais en graanvelden. Dan naar de N10 die vierbaans is met een vlakker landschap en heel veel granen en landbouw. Ook veel tegemoetkomende vrachtauto's op de andere kant van de weg. Voorbij Poitiers is Futuroscope, een attractiepark dat is opgebouwd rond thema's van multimedia, cinematografie en futuristische audio en visuele technieken. Het was op 31 mei 1987 geopend.
Even daar voorbij gaan we op een parkeerplaats koffie drinken waar ook snacks en dergelijke worden verkocht. Maar daar is het voor ons nog te vroeg voor en houden het bij de koffie. We rijden om Poitiers om en komen een twee baans weg richting Tours die niet zo druk is met vrachtwagens. In een dorpje bij een Boulangerie brood gekocht en even verder gestopt om te eten.
We moeten dan niet zo ver meer naar de beoogde camperplaats waar we om 13.40 aankomen.
De temperatuur is inmiddels gestegen naar 23 graden maar er is nog wel wind! De camperplaats is groot en achter een boerenschuur. Hier zijn ook de faciliteiten. Er staan nog vier campers en we zoeken een mooi plaatsje achter de bomen in de luwte. Stoelen er uit, luifel uit en verder vandaag een algehele rustdag.
Biedt mij de kans om nog wat over onze eerste groepsreis met de ACSI te vertellen.
Het is bij ons erg positief overgekomen om zo een reis in zo een land met een groep te maken. Alles is voor je georganiseerd en je ziet dan ook meer van het land dan dat je dat zelf zou organiseren. We waren met een grote groep, 21 combinaties en 38 man/vrouw, en in vele gevallen een te grote groep. Vooral als er een gids mee ging en als we door de souks liepen en elkaar niet uit het oog mochten verliezen. De campings waren wisselvallig, slechte en ook een paar naar onze maatstaven. Stroom was soms een probleem, tekort aan volt of tekort aan stopcontacten zodat we  één stop contact met anderen moesten delen. Eigen WC is een must, en ook is een eigen douche erg makkelijk en hygiënisch. Drinkwater moet je kopen maar kost weinig. Hele aardige en gastvrije mensen in Marokko, alleen in de grote steden nogal opdringerig om wat te verkopen of geld te vragen voor een foto. Het is een prachtig land dat ver achter loopt bij ons. Veel vrouwen op het land aan het werk, met de hand, en veel herders met schapen en ook boertjes met een paar koeien langs de kant van de weg. Achter de Altas is het een arm land en mensen zijn erg blij met kleren die sommige mee gebracht hadden. Jongetjes tussen de 8 en 14 zijn soms vervelend als je ergens stopt want dan komt een horde kinderen op je af en bedelen om geld. Ja ik zou er nog zoveel over kunnen vertellen maar Marokko is een prachtig land waar je ook bijvoorbeeld midden in de woestijn nog gewoon internet hebt met 4G. Dat vond ik een minpuntje bij de voorlichtingsdag. Niets over internet en ook Ramadan was niet genoemd. Internet is erg duur met je eigen abonnement, maar koop je een sim kaart en internet tegoed, dan kan je voor 20 euro een maand internetten (10GB) en in elk dorp kan je dat opwaarderen. Met Ramadan is er geen alcohol te krijgen in Marokko, de klok wordt één uur teruggezet en veel hebben een kort lontje omdat ze de hele dag niet mogen eten en drinken. Ook op vrijdag, gebedsdag, is er geen alcohol te verkrijgen.
Ook is het een veilig land, want er is veel politie langs de weg en ook op straat. En in Marokko hebben ze ontzag voor de politie.
In de groep zaten al mensen die al één of meerdere reizen met elkaar gemaakt hadden en elkaar al kenden. Ook die samen voor deze reis hadden ingeschreven en dus ook met elkaar optrokken. Het was onze eerste groepsreis en na verloop van tijd vind je mensen waar je goed mee op kan schieten, waar je het gezellig mee hebt. De plaatsen op de camping werd niet verdeeld door de groepsleiders maar wie het eerste kwam had de beste plaats. Dat zou natuurlijk met een nummertje trekken anders gaan en ook dan leer je andere mensen kennen, nu trokken de groepjes steeds naar elkaar.
Ik stop hier nu mee en wil nogmaals vertellen dat wij een prachtige reis gemaakt hebben en misschien voor een andere reis, naar een ander "moeilijk" land, voor herhaling vatbaar is.
Vanmiddag sus een rustige middag waar we de schaduw weer op moeten zoeken. Luifel helemaal uitdraaien en genieten van de rust en het weer. Na de thee weer tijd voor een wijntje en er komen steeds meer campers binnen. Bep gaat om 7 uur naar binnen om het eten klaar te maken, terwijl ik  buiten met de administratie bezig ben. We eten weer heerlijk en er komen nog meer campers aan, staan nu met 12 campers! Bep wast af want warm water is hier niet. Als de afwas gedaan is gaan we nog heerlijk buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    22 juni 2018
    Wat nou... bij alleen koud water wordt afwassen lastig en moet ma het maar (weer) doen? 😜