Brantôme

21 juni 2018 - Brantôme, Frankrijk

Donderdag 21 juni

Gisteravond tot we naar bed gingen buiten gezeten.
Vandaag de zomer begonnen en zet goed in met mooi weer. De lucht niet helemaal onbewolkt, maar zo heet als gisteren is ook niet nodig.
Hier ook mooie sanitaire voorzieningen waar we dan ook gebruik van maken.
Eerst vanmorgen aan het werk en als de was hangt gaan we koffie drinken.
Daarna lopen we naar Brantôme een stadje van ong 2000 inwoners.  Brantôme is omringd door het riviertje de Dronne en is dus een eiland en verbonden  door vijf bruggen. Dicht in de buurt staan drie kastelen en de voormalige Abdij, Saint Pierre, is nu het gemeentehuis. Karel de Grote stichtte hier in 769 het klooster dat zijn oorsprong had in de grotten van de vallei. In 1953 zijn hier grotten ontdekt en in 1958 rotstekeningen uit de prehistorie. Daar naast staat de kerk uit de 12e eeuw en in de 19e eeuw flink onderhanden genomen. Verders nog een watermolen dat nu restaurant is. We lopen naar het stadje toe vanaf de camping (600m) over het bruggetje en zien dat het behoorlijk toeristisch is met winkeltjes, terrasjes en restaurants, maar wel een mooi stadje! Er is ook een grote camperplaats van 80 plaatsen en veel parkeerterreinen. Twee campings waarvan deze waar wij op zitten 160 plaatsen heeft. Het stadje leeft dan ook voornamelijk van het toerisme. Het aankomende weekend begint de "Engelse week", ook nog ter nagedachtenis dat Richard Leeuwenhart hier lang heeft rondgezworven. Zijn bijnaam had hij te danken aan zijn dapperheid in de strijd.                                                                                                                                                                                        Maar op 11 mei 1199 werd hij getroffen door een pijl in zijn schouder bij het kasteel van Chalus, hier vlakbij. Hij kreeg infectie en stierf daaraan en was slechts 42 jaar oud!
Nadat wij nog een stokbrood hadden gekocht en alle winkeltjes hadden gezien gingen we weer terug naar de camping. Na het eten heb ik nog een duik (1,25m diep!) in het zwembad genomen wat niet erg afkoelde. Ik denk dat het water 30gr is! Vandaag is het weer erg warm, in de schaduw bij de camper is het 34 graden. Wij zitten lekker onder een boom en nemen een kop thee. Als de was van Bep helemaal droog is en weer in de kast legt, ruim ik de lijnen op en gaan we aan de koele witte wijn. Bep zet het elektrisch bakpannetje klaar terwijl in 2X frites haal. De afwas doe ik wéér en Bep ruimt de boel bij de camper op. Daarna de boel buiten opruimen want morgen komt weer een nieuwe etappe. Nog even iets over de camping. Prachtige camping met heel veel Nederlanders. Om ons heen staan vijf caravans van Nederlanders. Wij zijn met een camper en op één of andere manier zien ze ons aan voor "diknekken". Ze beginnen zelf geen praatje en ook bij de afwas is het rustig! Op een camperplaats wordt gauw een praatje gemaakt over de reis en waar naar toe. Maar misschien komt het ook wel omdat wij nooit ergens lang staan. We gaan weer lekker buiten zitten want het is nog steeds heerlijk weer al moet je wel de schaduw opzoeken.

1. Diane Honingh:
    22 juni 2018
    Hee diknek... wéér afgewassen? Volgens mij is dit de tweede keer deze reis. Maar ja, dat is natuurlijk ook ‘weer’. Fijne avond. X