Ringkobing
3 mei 2026 - Ringkøbing, Denemarken
Zondag 3 mei
Gisteravond Ajax-PSV gekeken en zag een heel ander Ajax als de vorige keer tegen NAC.
Veel agressiever en veel meer naar voren spelen. Bijna nog de wedstrijd verliezen maar gelijk door een doelpunt van Godts in blessuretijd. Nu schoot hij wel een keer op doel al mag hij in de wedstrijd wel eens naar zijn medespelers kijken want dat gebrei leverde in deze wedstrijd weinig op. 2-2 leuke wedstrijd om naar te kijken al schiet Ajax er weinig mee op.
Vanmorgen bewolkt en rustig weer, geen wind, maar ik trek wel weer mijn lange broek aan! Na het eten gaan we de camper weer rijklaar maken voor de volgende trip. Eerst nog vuil water aftappen en dan door de slagboom maar moeten nog wel betalen.
We hadden een ACSI plaats en dat houdt in dat je een bepaalde prijs betaald en daar zit dus 4kw/u per dag in en een douchebeurt per dag. Wij hadden meer stroom verbruikt dus bijbetalen en ook extra milieu kosten.
We vertrekken om 9.55 en het is 11 graden. We rijden naar Esbjerg waar we bij de “ 4 grote mannen “, Mennesket ved havet (in het Deens) gaan kijken. Dat zijn vier witte mannen, op een rij, 10m hoog, die over de Waddenzee kijken. Het werd in 1994 gemaakt en in 1995 onthuld ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Esbjerg. Het was nog wel moeilijk om een parkeerplaatsje te vinden maar het lukte. Daar wat foto’s gemaakt en weer vertrokken. Bij Varde op een parkeerplaats koffie gedronken. Dan verder naar Skjern en zo op Ringkobing aan. We kwamen om half één op de camping aan en ik ging naar de receptie. Het zijn Nederlandse eigenaren, Henk, Natasja en zoon Bram. Die hielp ons en we kregen een kaartje mee van de plaatsen waar wij uit konden kiezen. Het is hier erg rustig, wel wat caravans maar onbewoond, seizoenplaatsen dus. Verders staan hier denk ik 5 passanten. Nadat we een plaats hadden uitgezocht, inschrijven en kregen wat informatie mee. Camper neergezet en dan meteen eten. Daarna ga ik op verkenningsronde en zie dat het sanitair nou niet het je van het is. Kom de eigenaren tegen en die vrouw was aan het schoonmaken en moppert dat de mensen er zo’n troep van maken. Ik praat een tijdje met hun en zij hebben deze camping nu 19 jaar. Overgenomen van de vorige eigenaar die hier in 1957 begonnen is wat eerst een appelboomgaard was. De verschillende stukjes heten dan ook naar appels.
Komen uit Groningen. Ik vertel hem dat het best een duur land is voor toeristen. Hier is overal 25% Btw op, ook op campings die in Nederland maar 9% Btw hoeven te heffen. Maar hij vraagt wat wij aan ziektekosten moeten betalen en hij verteld dat zij minder dan de helft betalen. Zij betalen één van de hoogste inkomstenbelasting van de wereld, vaak boven de 50%. Maar in ruil daarvoor biedt het gratis publieke diensten, zoals onderwijs, dokters en ziekenhuizen en dat scheelt een slok op een borrel.
Vandaag de fietsen er niet af, laten we onder het zeil zitten want volgens Bram gaat het in de namiddag regenen. We bekijken de kaart van de te volgen reis en gaan aan de thee. We maken er een rustige zondagmiddag van. We nemen nog een glaasje voor het eten.
Ik loop nog een rondje en zie dat de toiletten er in het andere sanitaire gebouw er beter uitzien.
Foto’s
1 Reactie
-
Diane Honingh:3 mei 2026Hier was het vandaag ook even ander weer. Het heeft geregend maar koud was het niet.
