Safi

30 april 2018 - Safi, Marokko

Maandag 30 april

Vanmorgen toch al weer vroeg wakker en na een Marokkaanse douche en het ontbijt vertrokken richting Casablanca. Eerst nog naar de Marjane om inkopen te doen. Daar liepen er nog meer van de groep en wij vertrokken daar om 10 uur. Dan rijden we niet de A5 maar de A3 die dwars door Casablanca gaat en erg druk is. Ook gebeurt er nog een ongeluk net voor ons op de andere weghelft, auto op zijn kant, alle auto's stil en velen stappen uit om de man uit de auto te halen via de passagiersdeur die bovenop zit. De man wordt er uit gehaald en de auto's rijden weer verder aan onze kant. We rijden over de N1 en slaan af naar de kustweg die gelukkig rustiger is maar wel uitkijken voor kuilen en de kant die afgebrokkeld is. Halverwege El Jadida zetten we de camper aan de kant en gaan koffie drinken met een broodje. We zijn enkele medereizigers voorbij gereden die bij een tankstation stonden. Ook heel veel kinderen die langs de weg lopen en uit school komen of er naar toe gaan. Er wordt veel gezwaaid en wij zwaaien terug. Dan naar El Jadida waar we in gaan en de camper naast de muur parkeren van de Portugese wijk. Dit is een ommuurde wijk die nadat de Portugezen dat in 1502 had ingenomen gebouwd hebben met een versterking naar de kant van de zee toe. Ook een paar poorten en het staat ook sinds 2004 op de lijst van werelderfgoed van de Unesco. De hoofdstraat zijn winkels en daar lopen we door heen. Komen ook Henk en Wimmie tegen die ook ergens geparkeerd hebben en dit aanschouwen. We lopen een stuk over de brede muur en lopen weer terug naar de camper. Gaan daar eerst eten en vertrekken daar om half drie. Maar om weer op het goede spoor terecht te komen valt niet mee en na een blik op de kaart komen we weer op de kustweg. De weg houdt op en zijn druk bezig een nieuwe weg aan te leggen. Nu moesten we over een zand/grind weg over zo'n 4 km. De route is prachtig maar de weg minder, veel kuilen en wat smal met afgebrokkelde kanten die ook vol zijn met kuilen. Onderweg veel tuin en landbouw en ook veel herders met hun schapen die vlak langs de kant van de weg lopen. Als je hier de boeren ziet snap je niet dat die van ons zoveel koeien hebben om er van te leven. Hier loopt een boer(tje) met drie koeien langs de weg en gaat er bij zitten terwijl de koeien het bermgras opeten ( dat mag niet eens in Nederland, bermgras!) ook veel ezels die aan de voor of achterpoten gekluisterd zijn. Net voorbij El Jadida is Henk bij ons aangesloten en tijden we achter elkaar naar Safi. Een prachtige route door een evenzo landschap. Om 17.15 komen we op de camping aan en wij zijn één na laatste die aankomen. Veel hebben de tolweg genomen of zijn niet in El Jadida geweest. Meteen de stoelen er uit en de wijnfles op tafel gezet. Henk en Wimmie kwamen er bij zitten en het was half acht dat Bep naar binnen ging om het eten te maken. Ook nog Dokter Deen gekeken die deze avond op BVN wordt uitgezonden. Bep was af en ik ga in de administratie. Vandaag heerlijk weer zo'n 21 graden en als het donker is wordt het fris buiten, kunnen we heerlijk slapen al is het volle maan! Ook hebben we nog een Pauw als buurman en ik hoop dat hij morgenochtend zijn snavel kan houden! De minaret staat ook dicht bij en daar komt ook een hoop geluid vandaan, hoop dat de Imam zich morgenochtend verslaapt!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    1 mei 2018
    En? De pauw zijn snavel gehouden en de
    Imam zich verslapen?