Stadswandeling en rondje fietsen

5 oktober 2023 - Hasselt, Nederland

Donderdag 5 oktober

Het was een spannende tweede helft. Atletico kwam al snel op 3-2 en Feyenoord deed er alles aan om te scoren maar Atletico liet zich terugzakken en hield stand ondanks het overwicht van Feyenoord. Een punt was zeker verdiend geweest en misschien nog wel meer.

Vanmorgen bewolkt en een fris windje.

We staan dus in Hasselt dat bijna 7.500 inwoners heeft. Het was in de middeleeuwen een Hanze stad.

De eerste bewoners vestigden zich op een zandrug nabij de monding van de Overijsselse Vecht omstreeks 1000 v Chr.

In 1252 kreeg het stadsrechten van de Bisschop van Utrecht.

In 1367 wordt voor het eerst vermeld dat Hasselt aangesloten was bij de Duitse Hanze.

Het werd ook een religieus centrum waarvan De Heilige Stede het middelpunt van de pelgrimage was. Op deze plek is de Sint Stephanuskerk gebouwd. Hasselt is dus ook een pelgrimsplaats op weg naar Santiago de la Compostella. Dit begint hier 130km vandaan in Sint Jacobiparochie.

Tijdens het Rampjaar 1672 werd de stad beschadigd door troepen van Bommen Berend, bisschop te Munster. De deels vernietigde en leeggeplunderde stad kwam in verval dat tot de 19e eeuw zou duren.

Dank zij de aanleg van de Dedemsvaart leefde Hasselt weer op en speelde een belangrijke rol in vervoer van turf en bouwmaterialen. Ook kwam er eind 19e eeuw een aantal scheepswerven die voor veel werk zorgde.

Na de koffie lopen we Hasselt in en gaan eerst langs de Grote kerk, naar het oude stadhuis dat van 1550 is. Ook zit daat de VVV die ons informatie verstrekt en ook kan je het stadhuis bezichtigen waar nog vele wapens zijn te bewonderen uit de middeleeuwen.

Ook een trouwzaal met wat vitrines met oude spullen.

Dan lopen we de stad door en het valt op dat bij alle oude bezienswaardigheden een tekst staat van de geschiedenis van dat huis.

Ook nog twee oude poorten, de vispoort en de veerpoort die naar het veer ging die over het zwarte water voer.

We lopen naar de kalkovens die hier al sinds het begin van 1500 staan. Er werden schelpen in gebrand voor metselspecie en mest voor de landbouw. Ze zijn natuurlijk gerestaureerd en binnen was een hele groep mensen die een rondleiding kregen en wij hebben niet gewacht op de volgende ronde.

Ook veel Amsterdamse namen zoals, Herengracht, Prinsengracht, Brouwersgracht, Kalverstraat, enz.

We lopen terug en gaan eten. Na het eten de fietsen er af en ik had een route uitgezet via de knooppunten. Eerst langs de molen “ de Zwaluw “ die uit 1867 is. Er stond al een molen rond 1500 maar in 1857 werd die door de bliksem getroffen en is verbrand.

We fietsen langs het Zwarte Water over de stenendijk die voor 1932 het water moest tegenhouden van de Zuiderzee. We fietsen over de dijk langs het Galgenrak en het Varkensgat en komen langs de Overijsselse Vecht. Er zou daar een pontje zijn om met de fietsen over te varen maar dat was tot 1 oktober. Dan een stukje omrijden en komen aan de rand van Zwolle. Dan weer over de Vecht en over het Zwarte water en daarlangs weer terug over een dijk richting Hasselt. Ook langs het grote industrieterrein en komen over de brug zo weer Hasselt in. Eerst nog even naar de Jumbo om wat lekkers mee te nemen voor bij de thee. Dat hadden we verdiend na ruim 30km fietsen.

De zon schijnt volop maar het frisse windje nodigt niet uit om buiten te gaan zitten.

Vanavond haal ik wat eten in de stad en als dat op is zet ik de fietsen weer achterop de camper.

1. Diane Honingh:
    6 oktober 2023
    Hmmmm… om fietsen! Niet zo fijn
  2. Tom:
    6 oktober 2023
    Wow! 30km gefietst, lange tocht! Was oma vast blij mee ;). Heerlijk even ertussenuit na het verhuizen en alle stress eromheen. Hebben jullie verdiend!

Ajax was weer enorm matig. Ziet er niet uit. Ik las dat Ajax nu na twee Europese wedstrijden 48 schoten tegen had, hoe diep is het afgegleden…