Zaragoza

27 april 2024 - Zaragoza, Spanje

Zaterdag 27 april. Koningsdag 👑 🇳🇱 Willem Alexander 57 jaar!

Gisteravond TV gekeken en zagen al vele feesten in diverse steden die Koningsnacht vierden.

Vannacht een klein beetje geregend en vanmorgen bewolkt maar niet koud.

We zijn vroeg vandaag en we vertrekken om 9.20 uit Tàrrega en het is 15 graden.

We zoeken weer de snelweg op richting Lleida en onderweg valt af en toe een spatje regen. We drinken koffie en bekijken de filmpjes en foto’s hoe onze familieleden hun Koningsdag vieren. De ene familie zit op de Canarische Eilanden, de anderen zitten met een kleedje bij het Goffert Stadion hun spullen te verkopen. De ander is net wakker van Koningsnacht vieren en de familie in Marken vieren dat op de aloude manier met de muziek door het dorp en daarna gaat het los!

Ook onze schoondochter en kleinzoon lopen met een Bugel en een trommel met de muziek door Marken en dan in klederdracht, prachtig!

Wij gaan verder en de cruise control aan want het is heerlijk rustig rijden door Spanje.

Onderweg passeren we nog de 0 meridiaan dus eigenlijk zitten we in een andere tijdzone.

We komen om 12 uur op de camperplaats in Zaragoza aan. We kunnen het laatste plekje nemen op de officiële camperplaats waar 50 campers kunnen staan. Even verderop zijn ook nog plaatsen maar dan sta je tussen de luxe auto’s.

We gaan eerst eten en dan is er een enorme bui die gelukkig na 20 minuten over is. Om 13.10 nemen we de tram die hier voor de deur stopt. Kost €1,60pp voor een enkele reis naar het centrum wat ong. 10 minuten duurt.

We stappen uit bij het toeristen bureau, net over de rivier de Ebro, en halen daar een kaart en informatie van de stad.

Zaragoza ligt dus aan de Ebro en heeft 661.000 inwoners en ligt 199m boven de zeespiegel.

Het werd in de 1e eeuw v. Chr. een Romeinse kolonie onder keizer Augustus En droeg de naam, Caesarea Augusta. In 712 werd het veroverd door de Moren. In 1118 kwam het weer in Christelijk bezit door verovering door koning Alfons I van Aragon en kreeg het de naam Çaragoça, waaraan de huidige naam Saragossa van afstamt. Tijdens de Spaanse onafhankelijkheids oorlog in de 19e eeuw kreeg de stad het zwaar te verduren. Zowel in 1808 en 1809 werd de stad belegerd door de troepen van Napoleon. Velen kwamen om van de honger en strijd. Het inwonertal daalde zelfs van 55.000 naar 12.000! De stad leefde weer op in 1865 toen het een spoorlijn kreeg die verbinding had met Madrid en Barcelona en Bilbao.

Nu is het een belangrijke industriestad en handelscentrum.

We lopen naar de Pilar kathedraal dat aan één van de grootste pleinen ligt.

Het is gebouwd tussen 1681 en 1872 en is een bedevaartsoord. Moeder Gods (Maria) zou hier aan Jakobus de Meerdere verschenen zijn.

We zouden een kaartje kopen maar twee dingen hielden ons tegen. Te eerste ging er pas om half drie een groep onder begeleiding van een Spaanse gids naar binnen en het kostte 10 euro pp. dus zijn we doorgelopen, langs de oude brug over de Ebro uit de middeleeuwen. Lopen langs Cathedral San Salvador waar mensen voor staan om het bruidspaar naar buiten zien komen. Deze kerk staat op de plaats waar eerst het Forum (marktplaats) van de Romeinen was. Eerst is er een Moskee op gebouwd tot Alfons I van Aragon de stad in 1118 innam, maar liet de Moskee niet meteen afbreken. Hij liet het ombouwen zodat er Christelijke diensten in kon worden gehouden. In 1121 doopte hij het om  en werd gewijd tot de naam San Salvador. De afbraak begon 1140 en de bouw van deze kerk ging de hele 13e eeuw door.

Vanaf 1204 werden alle koningen hier gekroond. De laatste koning was Karel V in 1518.

We lopen verder langs Iglesia de Gil. In die buurt is het hartstikke druk vanwege de vele eettentjes. Ik denk dat heel Zaragoza daar zat te drinken en te eten en het is daar geeneens koningsdag! We lopen nog langs Iglesia de Isabel maar ook op slot. Ten slotte nog naar wat overblijfselen vanuit de Romeinse tijd. Halverwege dit rondje begon het enorm te regenen en ook te onweren. Wij hadden een goede schuilplaats en gingen na 20 min. verder. Maar later kwam de zon weer en was het heerlijk.

We vonden het eigenlijk wel mooi geweest, Zaragoza is een mooie stad en ook heel veel mooie winkels (he Bep?). Wij liepen weer naar een tramstation, kochten een kaartje en met 10 minuten stopte de tram voor bij de camper.

We hadden nog tijd voor thee en de vele berichten van onze familieleden. Dan nemen we een wijntje op de verjaardag van onze koning Willem Alexander.

Bep maakt eten en ook dit smaakt weer heerlijk. Dan het blog maken wat natuurlijk weer veel te lang is geworden!

1. Diane Honingh:
    28 april 2024
    Ik dacht dat Spanje zo’n last had van droogte!! Hier is het weer heerlijk.
  2. Tom:
    29 april 2024
    Maar een extra wijntje genomen op de koning 😜?

Jouw reactie