Tàrrega

26 april 2024 - Tàrrega, Spanje

Donderdag 26 april

Gisteravond de avond doorgebracht met TV kijken. Er viel af en toe een klein buitje regen.

Vannacht ook nog geregend maar vanmorgen volop zon en een blauwe lucht.

We maken de camper weer gereed voor de volgende etappe en vertrekken om half tien uit Porqueres. Maar de C 66 richting Gerona en daar de AP7. Slaan af naar Vic en momen op dat stuk 12 tunnels tegen. Het is dan ook best bergachtig en een mooie rit door Catalonië. Er zijn bijna geen parkeerplaatsen langs de weg.

Dan richting LLeida en bij een tankstation gestopt om te tanken en koffie te drinken. Ik vind het goedkoop, € 1,59/L , maar ik heb me nog niet verdiept in de brandstofprijzen hier in Spanje. Als de koffie op is appt Diane dat ze veilig zijn geland op de Canarische Eilanden. En als wij ook wat berichten verzonden hebben vertrekken we weer. Het is nog een klein stukje rijden naar Tàrrega. Om half één zijn we daar op de camperplaats, er staat niemand dus kunnen plaats uitzoeken. Het is prachtig weer, 18 graden met volop zon.

We gaan eerst eten en om 13.15 lopen we naar het stadje dat 16.500 inwoners heeft.

Tàrrega begon in de 11e eeuw te groeien toen Graaf Ramon Berenguerl het kasteel veroverde. Het lag in de middeleeuwen op een strategische kruispunt. In die tijd waren er veel Joden in de stad die de stad rijk maakten met beurzen en markten. Ook waren er veel ambachtslieden, vooral goudsmeden. Deze periode werd beëindigd door de Zwarte Dood (pest) die de stad ontvolkte. De Joden kregen de schuld en op 26 juli 1348 werden 800 Joden vermoord. Het was de vroegste slachting van Joden dat in verband werd gebracht met de Zwarte Dood. In 2007 zijn er massagraven gevonden van uit die tijd.

Er werden muren om Tàrrega gebouwd. Van de 16e tot de 19e eeuw kreeg het meer een landelijk karakter, gecontroleerd door rijke families. Een reeks oorlogen in de regio veroorzaakte instabiliteit in de stad evenals drie opstanden van de Carlisten. In de tweede helft van de 19e eeuw kreeg Tàrrega een opleving omdat er een spoorlijn kwam in 1860. De muren werden na een overstroming in 1874 weer opgebouwd en kreeg de naam stad in 1884 van koning Alfons XII.

We lopen over een brug over de Riu d’Ondara waar een heel klein beetje water in staat.

Langs een archeologische opgraving naar het Plaza Major waar het gemeentehuis staat en ook een kerk, Eglesia de Santa Maria de l’Alba, een oude kerk maar helaas op slot. En we zijn er nog niet aan gewend maar alle winkels zijn van 13.00-17.00 ook op slot!

We lopen verder naar een groot plein met veel Platanen waar net een paar bladeren aan zitten. Het valt. Ons op det ze alles door elkaar hebben gebouwd, nieuwe flats naast oude huizen. Het is ook erg rustig in de stad en wij kijken nog even rond en gaan langzamerhand weer terug. Nog langs een kerk, Esglesia de Mercè de Tàrrega die ook op slot is. Dan lopen we naar een supermarkt om wat dingen te kopen. Hier zie ik dat de diesel €1,41/L kost, hoe is het mogelijk in het verenigd Europa. Ik denk dat de Nederlandse belasting een beetje hebberig is om zo autorijders uit te kleden. BPM, BTW, belasting op brandstof en wegenbelasting!

Grote supermarkt waar we de spullen kunnen kopen die we nodig hebben. Dan terug naar de camper, stoelen er uit en lekker buiten gaan zitten en genieten van de zon, heb vandaag voor het eerst korte broek aan!

Maar later gaat de zon af en toe weg en komt er wat wind zodat we binnen een wijntje drinken.

Bep gaat eten maken en als dat op is , Bep afwassen en ik de vuilnis wegbrengen.

Daarna TV kijken.

De camperplaats is nu redelijk gevuld en ook de zon is achter de wolken verdwenen maar de temperatuur is nog steeds heerlijk!

1. Pier Klok:
    26 april 2024
    Hallo Bep en Bert, Het wordt wat beter en warmer weer bij jullie. Hier ook enigszins. Vandaag is Piet Pronk Hz in alle stilte gecremeerd, nadat hij dinsdag was overleden. Hij werd slechts 77 jaar. Heel triest. Groetjes van Els en Piet.
  2. Diane Honingh:
    27 april 2024
    Hier kost de euro 95 € 1,34!! Thuis was het €2,08 geloof ik.
    Wij gisteren ook lekker in de zon. Maar wind is hier ook, volgens Sanne was dat niet verkeerd: missen we Nederland niet zo 🙈
  3. Tom:
    27 april 2024
    Jullie moeten ergens maar een paar jerrycans inslaan om benzine mee te nemen naar Nederland! Verschil is bizar!

Jouw reactie