Beas de Granada

4 mei 2023 - Beas de Granada, Spanje

Donderdag 4 mei  Dodenherdenking

Gisteravond hebben we nog een film gekeken van een Française die boerin wilde worden. Leuke film die we thuis nog gedownload hadden van Netflix.

Daarna wilde Bep de strijd gelijk trekken met Skip Bo maar het werd 1-1 dus blijf ik 2 punten voor staan.

Vanmorgen weer mooi weer al was het eerst fris (15gr) in de camper. We ruimen eerst de boel op, drinken koffie voordat we de stad in gaan. Lopen langs de Kathedraal waarop “Mistery Man” op staat, later begrijp ik waarom.

We lopen naar de Alcabaza, een Moors kasteel uit de 11 e eeuw die ze naan het opknappen zijn en waar je niet in kunt. Ook niet in de 16e eeuwse Iglesia de Santiago waar de voorkant ook in de steigers staat.

Komen op het Plaza de la Constitucion, een mooi plein waar ook het gemeentehuis is. Maar ook de Office de Turismo waar ik wat informatie haal. We lopen verder en komen bij de Kathedraal waar je wel entree moet betalen, €11,-  pp! Maar we doen het en er is ook een klein museumpje en met uitleg hoe Jezus gestorven is. Met een reproductie van de lijkwade en nog meer van die dingen.

Dan lopen we de Kathedraal binnen en daar is alles pracht en praal. Heel veel zijaltaren en een prachtig orgel. Ook waar de Notabelen moesten zitten heel mooi houtsnijwerk. Nadat we alles geIen hadden wij weer terug naar de camper wat 5 min. lopen is vanaf de Kathedraal.

Nog even de cassette geleegd en naar de A92 gereden, richting Granada.

We hadden gisteren gezien dat er voor een camping was en daar gaan we heen!

Komen om 12.15 aan en schrijven ons in. Krijgen plaats 8 toebedeeld en wij daar naar toe. Maar daar passen we niet op en ik vraag of we op plaats 11 kunnen gaan staan. Dat kan en wij de camper met wat passen en meten op zijn plaats gezet. Het is een terrassencamping met uitzicht op de Sierra Nevada waar nog wat sneeuw op ligt.

Als we geïnstalleerd zijn gaan we eerst buiten eten. De middag brengen we in ontspannen houding door. Bep aan haar tweede sok begonnen en ik wat lezen over wat er te doen is.

Wel g ik nog even een verkenningsronde maken om te kijken waar de voorzieningen zijn. Ook hebben ze het zwembad gesloopt en zijn ze de puin en het zand aan het afvoeren. Ik denk dat er een groter zwembad gemaakt gaat worden.

We hebben een prachtig plekje en na de thee nemen we nog een glaasje wijn. Ook vandaag prachtig weer en niet te heet. Maar dat komt ook omdat we hoog zitten, nl 1135m !

Na het eten gaan we naar de Dodenherdenking kijken die op de Dam in Amsterdam plaatsvind en in zoveel plaatsen in ons land.

Altijd indrukwekkend en dat iedereen er bij stilstaat hoeveel mensen het leven hebben gegeven voor onze vrijheid, laten we dat niet vergeten!

1. Tom:
    4 mei 2023
    Kunnen jullie eindelijk een Kathedraal in, moet je €11 pp betalen! Dodenherdenking was inderdaad weer mooi!
  2. Huberdina Schouten:
    5 mei 2023
    Mooie foto's weer en wat een rijkdom in die kathedraal, prachtig, hier wil het mooie weer niet echt van de grond komen,woensdag en donderdag heerlijk, maar vandaag huilen met de pet op, om kwart over 12 begonnen met regenen en het regent nog steeds met onweer.
  3. Diane Honingh:
    5 mei 2023
    En… nog nootjes door het dakluik van de
    Onderburen gegooid? Of zijn het aardige mensen.