Gray

2 juni 2023 - Gray, Frankrijk

Vrijdag 2 juni

Gisteravond nog tot 10 uur buiten gezeten, het was een mooie avond.

Vanmorgen mooi weer en plannen om hier toch nog een dag te blijven op deze mooie plek maar toch besloten om weer een stukje verder te gaan.

We vertrekken om 9.45 uit Thiel sur Acolin en we rijden binnendoor naar de A79. Dat is dus een hele nieuwe weg en zou tolvrij zijn dacht onze Tom Tom. Maar deze weg is in November geopend en dat wist onzeTom Tom niet, dus moet je wel tol betalen. Niet via poortjes maar elektronisch wordt je nummerbord gescand en als je dan een kastje hebt of van tevoren je creditcard hebt ingevoerd wordt dat automatisch afgeschreven. Dit alles hadden we niet gedaan en je kon, bleek achteraf, dat je dat ook bij de parkeerplaatsen kon doen. Maar wij waren de tolweg al voorbij en kwamen langs veel wegwerkzaamheden om deze A79 te verlengen. Het duurde dus even voordat we een parkeerplaats gevonden hadden. Daar koffie gedronken en Bep had de site van de tolweg opgeschreven en wij daar op gekeken. Je kon ook via die site betalen. Kon in Engels en het kwam goed, we konden de €5,90 betalen. Betaal je niet kan de boete tussen de €90,- en €375,- worden! (Pfffft)

We komen langs Chalon sur Saône en over de N73 naar Dole. Mooie weg met landbouw en veeteelt. Na Dole richting Gray waar een omleiding was. 30km voor Gray hadden we eindelijk een parkeerplaats gevonden en gingen we eten.

Om even over tweeën kwamen we in Gray aan waar we nog een keer geweest waren. We vonden de CP een beetje slecht onderhouden, de heggen waren wat uitgelopen en niet geknipt. Camper neergezet en wij lopend naar de Lidl voor de nodige boodschappen.

Ik nog een stukje verder gelopen, naar de brug van 1745 over de Saône.

Eenmaal terug is het al weer theetijd, de tijd vliegt! Wat lezen en schrijven en dan een wijntje. Het begint hier aardig vol te lopen mat campers.

Gray ligt aan de Saône en heeft ruim 5.500 inwoners. In de 11e eeuw is er een kasteel gebouwd waar de stad omheen is gebouwd en in de 13e eeuw ommuurd.

Het kreeg toen ook een Universiteit en een ziekenhuis.

Na de stadsbrand van 1324 werd de stad weer snel opgebouwd.

In 1479 werd de stad en de stadsmuren verwoest door de Franse Koning Lodewijk XI

In de 16e eeuw was er een bloeitijd en werd er een nieuwe kerk gebouwd.

Later werd de stad een bedevaartsoord door een houten Mariabeeld. Het religieuze leven bloeide en de stad telde vele kloosters.

In de 19e eeuw trok de handel over de rivier terug en daarbij kwam de komst van een spoorlijn. De stad kreeg een ziekenhuis en een kazerne.

Het is al weer zeven uur als Bep het diner gaat maken. We hebben schaduw van een boom en dat is best lekker.

1. Diane Honingh:
    2 juni 2023
    Wat een heerlijk weer! Hier was het vanmorgen koud, bah. Vanaf een uur of half 3 kwam eindelijk de zon en was het meteen ook lekker.
  2. Tom:
    3 juni 2023
    Misschien toch eens tijd om de navigatie via de telefoon te doen 😜? Heerlijk zeg dat weer, hier is het nu ook oké!