Beja

19 mei 2023 - Beja, Portugal

Vrijdag 19 mei

Gisteravond tot 20.15 buiten gezeten want toen werd het fris. AZ- West Ham United was al een kwartier aan de gang en heb daar een stukje van gezien. De rest van de wedstrijd stukjes van gezien. Het werd in de laatste minuut 0-1 en de droom van AZ om de finale te spelen is helaas niet uitgekomen.

Toen we naar bed gingen nog even buiten gekeken en weer miljarden sterren gezien omdat het hier best donker is. Wel de lichtjes van de omliggende dorpjes, mooi!

Vanmorgen dus vroeg wakker en om de beurt de oubollige douche gebruikt die achteraf heerlijk was.

Weer prachtig weer al is het nog wat fris (16gr)

Maken de camper rijklaar en ik ga betalen bij een nogal norse man die daar de scepter zwaait. Hij was water aan het tanken voor zijn beesten denk ik. Is er alleen overdag.

Wij vertrokken om 9 uur en het was 17 graden. Weg binnendoor langs Odeleite naar de IC 27. Een hele mooie weg aangelegd met Europees geld. Later wordt de weg wat smaller maar evengoed goed te rijden. Eerste stuk behoorlijk heuvelachtig naar Mértola. Maar de omgeving snakt daar naar water, het is erg droog en dor en er groeit daar weinig.

We komen in Mértola en het beoogde parkeerterrein was gesloten, politie stond er dat we door moeste rijden. Vandaan misschien wat belangrijks op dat parkeerterrein. Maar de camper even verderop gezet en daar koffie drinken. Mértola is best een toeristische stad waar ook een treintje was om de stad te bezichtigen. Het is ook al een oude stad dat terug gaat tot de Bronstijd. Het ligt aan de rivier de Guadiana en de Romeinen noemden het Julia Myrtills. Bovenuit steekt een kasteel uit de 10e eeuw, door de Moren gebouwd. De kerk aldaar is een voormalige Moskee uit de 11e eeuw. Maar wij drinken er alleen koffie en na een half uurtje gaan we weer verder naar Beja. Hier minder heuvelachtig met kurkeiken, olijfbomen en heel veel Ooievaarsnesten op de elektriciteit palen!

We rijden door het dunst bevolkte gebied van Alentejo. Als we in Beja aankomen een heel groot winkelcentrum met veel supermarkten. Daar eerst bij de Aldi boodschappen gedaan. Dan naar de camping gereden waar we door een nauwe ingang opreden. Ingeschreven en een plaatsje gezocht. We hadden recensies gelezen en daar voldeed het aan! Slecht onderhoud en het sanitair niet om over naar huis te schrijven!

Maar ja, we hebben gelukkig zelf alles aan boord! Wel stroom maar je moet wel een lange kabel hebben. Als we staan, eerst eten, de luifel uit want het is toch al weer warm geworden. Om half twee lopen we de stad in wat 10 min. lopen is. Maar ook hier veel winkels tot drie uur dicht.

Beja heeft 36.000 inwoners en was al in de Bronstijd bewoond. Het werd later hoofdstad van de regio onder Julius Caesar die het Pax Julia noemde. Ook de Moren hebben hier hun sporen achtergelaten.

Wij lopen eerst naar het kasteel uit de 13e eeuw en gebouwd in opdracht van Alfons III die de stad veroverd had op de Moren.

Een heel stevig kasteel waar je binnen de muren kunt komen en er over kan lopen.

Dat heb ik dus gedaan met wat mooie uitzichten. Maar je zou, volgens het boekje, ook de hoge goren kunnen beklimmen via een wenteltrap van 200 treden. Die toren is 40 m hoog en geheel van marmer gemaakt. Ik zou dat ook doen maar helaas, het was afgesloten.

Ook de kathedraal die er naast staat was gesloten. We zien nog wel het gemeentehuis en een schandpaal wat een reproductie is van de schandpaal uit de 16e eeuw. Verders nog het museum dat in de steigers staat en we vinden dat deze stad nodig onderhoud moet plegen aan vele gebouwen. We lopen dan de winkelstraat weer door waar de winkels inmiddels open zijn. Bep gaat nog een paar winkels in maar kwam niet met gevulde tasjes naar buiten.

We besluiten om weer terug te gaan naar de camping want de stad valt ons wat tegen.

Bakkie thee, wat lezen en dan nog wat fris in onze glazen.

We moeten nog wel wennen aan het uur verschil!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    20 mei 2023
    Je treft het steeds niet tijdens je bezoeken aan bezienswaardigheden, steeds is alles dicht!
  2. Tom:
    20 mei 2023
    Het valt wel tegen dat je de toren dan niet kan beklimmen! Vet dat jullie zoveel sterren kunnen zien, lijkt me prachtig