Cádiz

15 mei 2023 - Jerez, Spanje

Maandag 15 mei

Gisteravond nog een film op Netflix gekeken die laat afgelopen was.

Als we vanmorgen alle handelingen gedaan hebben vertrekken we om 9.35 uit Conil de la Frontera.

Het is 20 graden. Maar eerst gaan we naar de Mercadona om de voorraden weer aan te  vullen. Als alles daar in de camper is opgeborgen vertrekken we daar om 10.25.

Stukje binnendoor en dan op de A48 naar Cadiz. Ik had een parkeerplaats gevonden op Park4night, vlak bij de haven. Reden daar eigenlijk zo heen, door de Puerto de Tierra,  en er was ook nog plaats. Waren daar om 11.25 (21 gr) en we hadden nog geen koffie gedronken dus dat eerst gedaan. Daarna lopen we naar de oude binnenstad in 15 minuten.

Cádiz is een grote havenstad met 116.000 inwoners. De stad zelf is al heel oud en werd gesticht in 1100v. Chr, door Feniciërs uit de stad Tyrus. Ze noemden de stad Gadir, wat ommuurde stad betekende. Het was toen nog een eiland wat goed te verdedigen was.

Het hoofddoel was om dmv handel zilver te verkrijgen dat hier in de buurt gevonden werd. Omstreeks 500v. Chr. Nam Cartago de stad over dat ook een kolonie van Tyrus was. In 209 v. Chr. Werd de stad door de Romeinen veroverd. Het werd later door de Visgoten verwoest en vanaf 711 werd het weer een uitvoerhaven onder de Moren.

Het verviel in 1262 nadat de Castiliaanse vorsten het beheersten.

Groot was de bloei na de ontdekking van Amerika door Christoffel Columbus. In 1493 vertrok hij voor de tweede keer naar Amerika, vanuit Cádiz. Als thuisbasis van de Zilvervloot werd het vele malen aangevallen door de Engelsen en Nederlanders. In 1596 hebben ze de stad ingenomen en geplunderd. In 1680 werd de stad officieel de haven voor de handel met Amerika. Alleen Spanjaarden mochten handelen met de koloniën, maar veel buitenlanders kwamen hier en via stromannen lieten ze de lading op hun naam zetten.

In 1808 viel Napoleon Spanje binnen en bezette het land. Maar Cádiz werd niet ingenomen.

Wij lopen naar de Kathedraal van Cádiz die werkelijk erg mooi is en lijkt op de kathedraal van Havanna (Cuba). Er staat een rij voor de deur en moeten entree betalen, 6euro pp.

Maar het is dan ook de moeite waard om deze kathedraal van binnen te bekijken.

Ook een crypte onder het Tabernakel waar veel hoogwaardigheidsbekleders liggen begraven. Ook een beroemde dichter, Manuel Falla. Je kunt ook één van de torens beklimmen maar daar hebben wij ons niet aan gewaagd.

Op hetzelfde plein nog een kerk Santa Iglesia Catedral waar we ook naar binnen gaan en die ook erg mooi is.

We lopen verder door een winkelstraat (winkels genoeg hier!) en Bep komt nog met een tasje een winkel uit!

We lopen naar het Theater Falla en ook naar het gemeentehuis. Lopen naar de zeekant waar je een prachtig uitzicht hebt op de kust. Gaan weer het oude centrum in en gaan daar wat eten. Daarna weer terug naar de camper en ik het kaartje betaald (€3,40) en de slagboom ging open en wij weer door de stad richting Jerez de la Frontera.

Over een brug van ruim 3 kilometer en zo op Jerez aan.

We komen op een heel groot winkelcentrum endaar is ook de camperplaats.

Kaartje trekken en ook hier gaat de slagboom open en kunnen wij een plaatsje uit gaan zoeken. Er zijn 55 plaatsen en er zijn er denk ik 10 bezet.

Eerst even wat koels drinken en dan aan de thee. Ik loop even de poort door want daar is een winkeltje met camperbenodigheden, die ook van de camperplaats is. Krijg een kaart van Jerez en de bus stopt bijna voor de camperplaats. Ook is hier goede WiFi.

We nemen een biertje/wijntje en om half acht gaat Bep eten maken.

Het is heerlijk weer en na het eten kunnen we nog heerlijk buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    15 mei 2023
    Mooie foto’s weer! O… ma, wat heb je gekocht?
  2. Tom:
    15 mei 2023
    Jammer dat jullie de toren niet hebben beklommen ;). Lekker om naar jullie foto’s te kunnen kijken om zo een beetje het weer op te slokken, al wordt het hier ook iets beter!