Cobh

16 september 2018 - Cobh, Ierland

Zondag 16 september

Gisteravond voelde Bep zich niet helemaal lekker en lag vroeg in bed. Ik nog naar de voetbalwedstrijden gekeken en met de voorbereiding van de komende week.
Gisteravond regende het al wat maar vannacht was het behoorlijk mis. Veel regen en daar ook veel wind uit, ik denk dat Helena overtrok!
Maar vanmorgen een metamorfose, de lucht blauw, geen wind en de zon! We waren niet vroeg op en ook nog even gebruik gemaakt van de douche en Bep voelde zich al weer wat beter. Ook nog de terugreis met de boot geregeld voor aankomende zaterdag. Nadat we weer reisklaar waren om 10.10 vertrokken. Voor niet zo'n lange rit, naar het Blarney Castle. Dat is 10 minuten rijden en een ruime parkeerplaats, ook voor campers! Senioren entree betaald en naar het kasteel. Er stond een enorme rij om de trap van 120 treden naar boven op te gaan. Bep zag dat niet zitten en is een wandeling door de prachtige tuin gaan doen. Het duurde ongeveer ruim een half uur voordat ik boven was. Het kasteel is van 1446 en dus bijna 600 jaar oud. Maar de attractie is de "Stone of Eloquence", beter bekend om de Blarney Stone. Van over de hele wereld komen bezoekers om de steen te kussen en de mooie tuinen te bezichtigen. Dus ik alleen naar boven en de steen gekust. Je moet dan op je rug gaan leggen en met je hoofd achterover door een gat de steen die 30cm lager is kussen en dat op 25m hoogte! Maar er zit een man bij die je begeleid en er voor zorgt dat je niet door dat gat naar beneden valt! Als je deze steen gekust hebt dan krijg je de gave van welsprekendheid of de kunst van het vleien, dus kijk maar uit als je me nu tegenkomt!
Vanwege dat kussen staat er zo'n rij! Naar beneden gaat dus sneller en kan je nog wat vertrekken bezichtigen. Beneden gekomen had Bep een bijzondere boom gezien en daar naar toe gelopen.
Ook staat er nog een bewoond kasteel dat privé is. Dan nog even langs de Gift Shop en weer naar de camper. Het was al 12 uur en dan eerst aan de koffie. Dan naar Cork. Ik had een parkeerplaats ingevoerd en daar naar toe. In Cork waren heel veel mensen op de been, veel groepen in een zelfde tenue en met een nummer op hun borst. Ik denk een soort Dam tot Dam loop of zoiets. Dus was er geen parkeerplaats te vinden ook al omdat er ook hier veel hoogtebalken zijn.
Dus door de stad heen geworsteld en via de Lidl naar Crosshaven. Daar zou ook een camperplaats zijn en daar naar toe gereden. Het is werkelijk een prachtplek met een prachtig uitzicht over de binnenhaven van Cork. Daar eerst gegeten en na overleg besloten om naar Cobh te gaan waar ook een camperplaats is. De Tom Tom juffrouw had een mooie korte route uitgestippeld maar dat was over een Ferry en dat deden we niet, we reden wel om. We kwamen tegen vieren op de mooie camperplaats in Cobh aan. Met je neus naar de waterkant waar heel veel boten voorbij varen. Cobh is ook bekend omdat 2,5 miljoen Ieren tussen 1848 en 1950 naar Noord Amerika emigreerden. Tussen 1847 en 1850 mislukte de aardappeloogst, dat de grootste voedingsbron was van de Ieren. Één miljoen stierven van de honger en één miljoen vertrokken die tijd naar Amerika voor een betere toekomst. Ook de Titanic maakte haar laatste stop hier in Cobh voordat ze op 11 april 1912 de Atlantische Oceaan op ging voor haar eerste en tevens laatste reis naar New York, we weten hoe dat afliep! Ook is hier nog een memorial te vinden dat herinnerd aan het passagiersschip Lusitania, dat in 1915 door een Duitse U boot tot zinken werd gebracht. Veel van hun zijn hier begraven. Maar na de thee hebben we heerlijk op een bankje voor de camper de vele boten aan ons voorbij zien gaan. Het was al laat dat we aan ons wijntje begonnen. Bep weer wat lekkers gemaakt want ik ben nog op zoek gegaan naar een fish en chips zaak of een of ander restaurant maar niet in de buurt! Dan is het al lang tijd voor Boer zoekt Vrouw dat ik met een schuin oog bekijk omdat ik dit ook nog voor elkaar wil krijgen.
Vandaag dus een prachtige dag en de temperatuur zomerse waarden (21 graden!)

1. Diane Honingh:
    17 september 2018
    Wat een prachtige foto’s. Mooi weer ook. Ma had wel gelijk wat de boom betreft! En jij die steen kussen... hahaha... nou, ben benieuwd hoor. Opa werd goed in vleien toen hij dement werd. Jij kunt het nu op het kussen van de steen gooien.
    Kus
  2. Rene Ouderling:
    17 september 2018
    En nou maar hopen dat niemand voor jou met een enorme "krentensik" aan die steen gesabbeld heeft. Als je binnen tien dagen geen mooie "krentenbaard" hebt hou je in ieder geval de vleierij er aan over. Eens kijken hoelang ons Beppie dat volhoudt ;-)).
  3. Diane Honingh:
    18 september 2018
    @René: ze is precies oma... dus dan weet je alvast hoe lang ze dat vol houdt ;)
  4. Rene Ouderling:
    @Diane: Precies!