Chaumont

30 september 2018 - Chaumont, Frankrijk

Zondag 30 september

Gisteravond naar "ik vertrek" gekeken en twee enthousiaste Friese mensen zien slagen in Frankrijk. Ook nu weer hartstikke donker totdat de maan(laat) opkwam. Ook toen we naar bed gingen was het koud buiten. Binnen niet want lekker de kachel aan!
Dus vanmorgen ook koud in de camper, eerst de kachel een tijdje aan voordat we uit bed stapte.
Na het ochtendritueel ontbeten en afscheid van de Drentse buren genomen. Moeten eerst nog betalen en daarna gaan we langs de supermarkt om brood te halen. Ik ga ondertussen 200m verderop naar de camperplaats om de camper van schoon water te voorzien en het vuile af te tappen want op de camping was het wat primitief!
Om 9.30 vertrokken we uit Etang sur Arroux richting Arnay le Duc. Ook hier een mooi landschap dat er ook erg droog uitziet. Dan naar Pouilly en Auxois waar we voordat we op de snelweg zouden komen koffie gaan drinken. Maar dat liep even mis want we miste de laatste parkeerplaats op de secundaire weg en op de snelweg A38 was helemaal geen parkeerplaats tot Dijon! Door Dijon heen en op de weg naar Langres op de D974 was al snel een mooie parkeerplaats waar we koffie gingen drinken. De temperatuur was al flink opgelopen, toen we weg gingen was het 8 graden en nu al 20! Dan weer onderweg richting Langres en belde de fam. Honingh uit Marken. Even een parkeerplaats opgezocht en de familie live gesproken. Ook even vermelden dat onze kleinzoon Boris zijn eerste prijs gewonnen heeft met judo, een beker en een "gouden" medaille.
Dan weer verder langs Langres dat op een plateau ligt waar diverse rivieren ontspringen.
De Seine en de Marne ontspringen aan de westkant en komen in het Kanaal bij Le Havre uit.
Aan de zuidkant ligt de waterscheiding van de Noordzee en de Middellandse zee. Want aan de zuidkant ontspringt de Saône die overgaat in de Rhône. Hier niet ver vandaan ligt aan de noordkant de bron van de Maas. Ook de Aube ontspringt hier en komt uit, na 248km, in de Seine.
We zouden eerst in Langres overnachten maar het was nog vroeg dus even daar voorbij gegeten.
De boeken er bij en besloten naar Chaumont te gaan. Daar komen we om twee uur aan bij het haventje dat aan het Canal de Marne à la Saône ligt. Er staan nog twee campers (Duitsers) dus er is plaats genoeg. We installeren ons en moeten ons bij de havenmeester melden. Maar die komt om 16.00 uur. Dus ik tegen die tijd er heen en betaald en dan komt de man zorgen dat we stroom en water krijgen. Bep heeft Diane aan de lijn zodat we weer van alle familieleden op de hoogte zijn.
Na de thee is het tijd voor een wijntje maar dat moet even wachten. We hebben buren gekregen, uit Heiligerlee, en de man zit verlegen om een praatje en dat is niet ongezellig. Is vrachtwagenchauffeur geweest en heeft een enorme snor en ook de contouren van Piet Bos.
Een tijd staan te praten zodat het wijntje wat verlaat werd. Het werd ook frisser zodat de luifel kon worden ingedraaid en we dat binnen op gaan drinken.  Er komen nog meer campers, waaronder een enorme camper met een aanhangwagen. Bep gaat om 18.45 aan het eten beginnen en we eten "met het bord op schoot" want Studio Sport is op de TV. Daarna ook nog drukke TV vanavond met Boer zoekt vrouw, postcodeloterij en familie  Kruis. Er zijn nog meer campers gekomen we staan nu met z'n zevenen.