Stenay

1 oktober 2018 - Stenay, Frankrijk

Maandag 1 oktober

Gisteravond dus een drukke TV avond en gezien dat de man bij de postcodeloterij 1.026.000 euro won! En dan kijken of die prijs ook bij jou in de straat wordt uitgekeerd maar nee, ook deze keer niet!
Ook vanavond moest de kachel aan want het werd fris in de camper.
Ook vanmorgen moest de kachel aan. Het was bewolkt maar de temperatuur was 13 graden in de camper. Na het ontbijt nog diverse werkzaamheden rond de camper zodat we om half 10 vertrokken uit Chaumont. We namen de binnenweg van de rechteroever van de Marne.
Mooie rit door veel dorpjes. Bij Joinville is een Super U en daar ging ik tanken en Bep haalde er brood en wat lekkers voor bij de koffie. Ook hier waren de parkeerplaatsen niet dik gezaaid zodat we voorbij Saint Dizier pas koffie konden gaan drinken. Nu ook weer binnendoor naar Bar le Duc waar we op de D1916 kwamen naar Verdun. Deze weg is speciaal zo genoemd omdat het de enige weg was tussen het front in Verdun (1916) en het achterland. Via deze weg werden in 10 maanden continu zowat 2.400.000 mensen en duizenden tonnen munitie en materieel van en naar het front getransporteerd. Deze weg werd later de Voie Sacrée genoemd (de heilige weg). Twee rijen, de één met voertuigen heen en de andere kant de voertuigen terug. En als er een uitviel werd hij in de kant gezet om niet de achteropkomers te hinderen. Op deze weg staat om de kilometer een herdenkingspaal met een helm er op. We komen in Dieue sur Meuse op de camperplaats om daar te eten. We hebben hier al eens gestaan maar gaan hier alleen eten.
Na het eten ga ik even de vuilnis weggooien en hoor een sirene. Het is van de brandweer die met een voertuig met MSA (Motorspuit aanhanger) en ladderwagen voorbij rijdt. Even daarna is het stil en ga ik even kijken. Er is brand in een straat verder, een oude garage tussen de woningen. Behoorlijk rook en ik ga even kijken.
Een paar mannen naar binnen met twee duims slangen. Ook de ladderwagen stelt zich op en observeert de achterzijde waar de rook vandaan komt. Nog even later komt er een tankwagen van de brandweer met water. Er zijn hier geen brandkranen. Nog even later komt er nog een brandweerwagen en na overleg pikt hij de MSA er achter en rijdt naar het kanaal. Met z'n drieën laten ze de MSA van de klucht zakken naar de waterkant en sluiten de aanzuigbuizen aan. Dan pakken ze een kar vanaf de brandweerwagen met 400 meter slang er op en rollen dit vanaf de MSA naar de andere voertuigen. Ik bleef op afstand want de rook kwam naar de weg toe. Even gepraat met de chauffeur/pompbediende en hij was beroeps en had niet veel tijd om te praten.
De brand werd al wat minder en ik weer terug naar de camper. Was wel een belevenis om dit mee te maken als oud brandweerman. Om 14.15 vertrokken we weer langs de Maas naar Verdun. Daar doorheen naar Dun sur Meuse waar we naar de camperplaats reden. Hier zouden we overnachten maar we vonden het eigenlijk niet veel dus besloten om verder te rijden. Even verder is Stenay, waar ook een camperplaats is en we al eens hebben gestaan. Via een automaat die iedereen begrijpt een kaartje gekocht en de camperplaats opgereden die wel 40 campers kan herbergen. Een plaatsje in de zon uitgezocht want het is niet druk. We hebben onderweg ook al een buitje gehad en als de camper geïnstalleerd is valt er weer wat regen. Dus eerst thee gedronken en daarna nog het stadje in gelopen. Ook Stenay is al een oud stadje, is 50v. Chr ontstaan in de Romeinse tijd. Het heeft nu zo'n 3000 inwoners. Tijdens de eerste wereldoorlog verbleef de Duitse kroonprins van september 1914 tot februari 1918 hier in het kasteel van de familie Verdier dat ingericht was als hoofdkwartier van het Duitse leger waar hij bevelvoerder van was.
Het is vrij rustig in het stadje, weten waar de bakker zit,  en lopen weer vrij snel naar de camper.
Ook is het al weer tijd voor een wijntje die we met de muziek van James Taylor goed doen laten smaken.
Bep zorgt weer voor het eten en als de afwas gedaan is gaat de TV aan en ik ga nog even deze dag opschrijven.