Étang sur Arroux

24 september 2019 - Étang-sur-Arroux, Frankrijk

Dinsdag 24 september

Gisteravond wilde Bep Spoorloos kijken dus niet kaarten want ik sta nog één punt achter!
Vanmorgen om half acht getik op het dak, regen! Blijven liggen tot half negen maar nog steeds regen.
We hadden nog een noodvoorraad brood zodat ik niet op de fiets naar de bakker hoefde. Maar om 9.15 werd het droog en heb ik mijn fiets achterop de camper gezet. Ook de stroom er af en naar de losplaats gereden die aan de andere kant van de weg is. Maar de Franse familie stond daar ook te lossen en de cassette van de WC leeg te maken. Ook staan daar het Brabantse stel die af en toe een praatje kwamen maken. Daar afscheid van genomen. Maar het duurde dus even voordat wij om 10.15 uit Beaulon vertrokken (15gr). Richting Bourbon Lancy, over de Loire waar ook weinig water in staat. We nemen de D 973 naar Luzy dat door een mooi gebied gaat. Maar ook hier ziet het er dor uit en worden de koeien bijgevoerd. Ook een hele rustige weg dat je in Nederland niet voor kan stellen. We stoppen bij een parkeerplaats en gaan eerst koffie drinken. We rijden door Luzy waar we ooit ook eens gestaan hebben, met de tent! Dan richting Autun en daar even voor afgeslagen naar Etang sur Arroux. In het stadje was een omleiding en zo kwamen we om 12.15 op de camping aan (15gr) maar ook hier hebben we al eens meer gestaan. Toen een Nederlandse eigenaar nu werden we geholpen door een Duitser! Er was plaats genoeg, er stond één tent en één caravan, dus maken wij 33% van de bezetting uit! We zetten de camper op een mooi plaatsje naast de rivier de Arroux en gaan eerst eten. De camping heet Les Deux Rivières, naar de twee rivieren die het omsluit, de Arroux en le Mesvrin. Ook zijn er kano's te huur hier maar dat moeten amfibie kano's zijn vanwege het lage water! Wat ons opvalt is dat er zoveel vogels zijn hier. Merels, kool en pimpelmezen, Vlaamse gaaien en nog meer soorten waar ik de naam niet van weet, ook IJsvogels. Ik probeerde zo'n IJsvogel voor de lens te krijgen maar zijn watervlug. Ook zijn hier veel eekhoorns die samen met de vogels nu weer bezit nemen van de parkachtige camping nu de kampeerders vertrokken zijn! Na het eten buigen we ons over de kaart en de weerberichten voor de komende tijd voor de reis naar het noorden.
Om 3 uur maak ik nog een verkenningsronde naar het stadje waar het ook uitgestorven lijkt.
Etang sur Arroux heeft bijna 2000 inwoners en ook alle voorzieningen zijn hier aanwezig, loop over de brug en zie het imposante gemeentehuis en loop verder naar de kerk, Saint Pierre.
Ik loop terug langs de supermarkt en neem wat lekkers mee voor bij de thee.
Tussen de middag was de zon er even maar verders een sombere dag dus vandaag een binnengebeuren.
Om half zes komt er weer een regenbui, maar we zitten aan een wijntje en met de liederen van Hazes op de achtergrond is het toch best gezellig bij ons binnen! Om 7 uur gaat Bep weer aan het werk, het diner verzorgen! De zon schijnt inmiddels weer en als we naar het westen kijken ziet het er goed uit! Bep wast af en ik doe mijn avondwandeling, de vuilnis weggooien wat een eind lopen is!

1. Diane Honingh:
    24 september 2019
    Wens jullie een mooie dag morgen! X
  2. Tante Co:
    24 september 2019
    van tante Co, aan Bert en Bep,
    Wat een mooie foto van de camper met de regenboog aan de hemel !