Beaulon

23 september 2019 - Beaulon, Frankrijk

Maandag 23 september

Gisteravond een TV avond. Dat programma van Yvonne Jaspers van " bij ons op de boerderij" vind ik een mooi programma waar de boeren zelf ook hun eigen verhaal kunnen vertellen. Regels, regels en nog eens regels waar ze zich aan moeten houden en daar ook grote investeringen voor moeten doen. Sommige mensen denken dat het alleen om de winst te doen is maar de meeste boeren houden van hun beesten en zullen ze goed verzorgen zodat ze optimaal kunnen presteren.
Ook Winston kwam weer niet bij ons langs en bij de familie Kruys was het ook allemaal geen koek en ei!
Vanmorgen scheen de zon al weer op de ramen toen we wakker werden. Het was slechts 15 graden in de camper! Maar eerst weer brood halen op de fiets en wat lekkers voor bij de koffie. Na het eten allerlei klusjes in en om de camper. Toen dat allemaal gebeurd was buiten koffie drinken want het was al weer lekker buiten. De batterijen in de fietsen en om 11.15 vertrokken wij. Nu de andere kant op vanuit Beaulon. Het wordt hier met groene bordjes aangegeven en dat is wel lekker. Richting Decize over kleine landweggetjes. Langs het Kanaal en door een paar dorpjes, een mooie rit met ook veel steile beklimmingen en afdalingen. Na ruim een uur gedraaid en dezelfde weg terug genomen. Je kunt ook proberen om een andere weg te zoeken maar dan verdwaal je en als je de groene fietsbordjes volgt kom je goed! Kwamen eerst weer door het dorpje  Paray le Fresil van 430 inwoners en heeft een keurige camperplaats voor 3 campers! Ook een kerk, l'Eglise Saint Didier, uit 1878. Hiervoor heeft een andere kerk gestaan. Ook het interieur is denk ik van uit die tijd! Ook is er een kasteeltje dat nu hotel is. Rijden verder terug en komen in Garnat sur Engièvre dat ruim 700 inwoners heeft en een kerk die tussen 1877 en 1880 gebouwd is. Dat was vrij snel en dat kwam omdat het Canal lateral à Loire klaar was en de materialen snel konden worden aan gevoerd. Hier stond vanaf 1150 al een kleine kerk die 730 jaar later met een storm in elkaar is gewaaid. We rijden verder terug naar de camper en komen om 13.45 aan. Eerst eten en Bep nog een wasje. We nemen stroom via een jeton en laden de batterijen van de fietsen weer op. We zoeken de zon op en Bep lezen en ik schrijven.
Het Canal lateral à la Loire, waar wij aan staan, werd geopend in 1838 na een bouw en graafperiode van 16 jaar. Het is 196km lang en heeft 37 sluizen en 23km zij en verbindings kanalen. De maximale afmetingen van een boot mag zijn: 3,50m hoog, 38,50m lang, 5m breed en 1,80m diep. Hier zijn de sluizen op gemaakt. Het werd gegraven omdat de Loire kampte met ondiepten en de scheepvaart daardoor gehinderd werd.
We drinken thee in onze "achtertuin" omdat het daar heerlijk is.
Als we aan ons wijntje zitten komen er drie campers en zijn kennissen of familie van elkaar.
Zetten de campers bij elkaar, rond een pick nick tafel en gaan aan de koffie. Later komt er nog een camper bij en hebben het heel gezellig met elkaar.
Bep gaat om 7 uur aan het eten beginnen en ik ruim de stoelen en tafeltje op en ga ook naar binnen want het wordt frisser buiten.
Na de regen van gisteren was het vandaag weer een prachtige dag

1. Diane Honingh:
    24 september 2019
    Jullie hebben veel gefietst deze vakantie! Op hoeveel km staat je teller nu pa?
  2. Bert en Bep Honingh:
    De teller op de fiets staat op 234km
  3. Diane Honingh:
    24 september 2019
    Voor deze vakantie? Dat is nogal wat!