Op de fiets naar Dax

29 mei 2023 - Dax, Frankrijk

Maandag 29 mei 2e Pinksterdag

Gisteravond nog naar “Boeren in Europa” gekeken, leuk programma met nu Marnix, de zoon van Gerrie Kneteman, met zijn vriendin. Zijn met de oude camper, bestuurd door Betty en reisleider Yvonne Jaspers, in het mooie Engeland.

Vandaag is onze zoon Kees jarig en we face timen net voor de koffie om hem te feliciteren.

Na de koffie gaan we boodschappen doen, op de fiets, één kilometer verderop. We komen in een enorm winkelcentrum met alles wat een mens wenst, daar kopen kan.

Ook een Eleclerc, een enorme supermarkt waar ook wat winkeltjes in geherbergd zijn.

In zo’n winkel kom je wel aan heleboel stappen op je telefoon. Want je weet niet waar alles staat en loopt de winkel een paar keer rond. Maar ook deze supermarkt enorm druk!

Als we de boodschappen in de fietstassen hebben dan weer terug naar de camper.

We nemen nog een glaasje, voor het eten, op de verjaardag van onze zoon.

Na het eten gaan we op de fiets, over een keurig fietspad, naar Dax.

Dax is al een oude stad met ruim 21.000 inwoners. Het ligt aan de rivier de Adour die van de Pyreneeën naar de Atlantische Oceaan stroomt. Ook bekend om zijn Arena waar stierengevechten gehouden worden, maar ook concerten. Maar ook bekend om zijn thermische bronnen (64 graden) die van Dax een kuuroord maakten.

Het ontstond in de Gallo-Romeinse tijd onder de naam, Aquae Tarbellicue op de zuidelijke oever van de Adour. Er zijn grondvesten gevonden uit de 1e of 2e eeuw. Toen was het ook al bekend van haar bronnen.

In de 4e eeuw is Dax helemaal ommuurd en in de tweede helft van de 19e eeuw is de muur grotendeels afgebroken. Één vijfde is blijven staan.

Dax was al in 506 een bisdom en mogelijk al rond 350. De huidige kathedraal is in de 17e eeuw gebouwd nadat in 1646 de vorige ingestort was. Alleen het voorportaal is nog van de 13e eeuw. Hij staat nu op de plaats waar al 3 kerken gestaan hebben.

In 1814 werd Fontaine Chaude gebouwd op de plaats waar de warme bron boven komt. Het was het begin dat Dax een kuuroord werd.

We fietsen Dax binnen en parkeren de fietsen en lopen de stad in waar veel winkels gesloten zijn vanwege tweede Pinksterdag. Zien nog een stuk van de oude muur en lopen verder langs de kerk, Notre Dame, die op slot is! Er is ook een overdekte markt waar vandaag rommelmarkt is. Nu hebben wij rommel zat dus waren wij geen kopers! Lopen zo door de rustige straatjes naar de fietsen toe. Bep wilde eerst nog even naar het grote winkelcentrum maar het was ook nu nog erg druk en zijn we doorgefietst naar de camper.

Ik draai de luifel uit want het is warm, net even boven de 30 graden!

Dan thee drinken en als we aan een glaasje zitten hebben mensen problemen om binnen te komen op de camperplaats. Ik ben er even naar toe gelopen en nadat een Belg gebeld had, die goed Frans spreekt, kwam het voor elkaar. Maar de vrouw van die Belg begint  een heel gesprek met me, ook dat ze inspecteurs zijn van de ACSI om campings te inspecteren.

Dus het tweede biertje werd wat later! Als Bep om 7 uur met het eten begint vallen er een paar grote spatten. Dan meteen de stoelen naar binnen en ik ook! Het is ook best warm geweest vandaag en er was ook onweer voorspeld voor de namiddag en dat kwam dus uit. Maar het blijft bij wat grote spetters en onweer in de verte. Laten we hopen dat het zo blijft!

1. Diane Honingh:
    29 mei 2023
    O mam, wat heerlijk zo’n eleclerc met winkelcentrum. Er gaat niets boven een echte Franse hypermarché!!
  2. Tom:
    30 mei 2023
    30 graden, wat een hitte! Dan is wat regen soms niet zo erg, al is geen regen toch wel beter ;).