Fietsen

4 juni 2022 - Plasencia, Spanje

Zaterdag 4 juni

Gisteravond helemaal vergeten dat het Nederlands elftal moest spelen tegen België.

Het werd 1-4 voor Nederland en dat doet het ego van van Gaal goed.

Niettemin, een mooie prestatie!

Wij hebben tot kwart over tien buiten gezeten, toen naar binnen en nog TV gekeken!

Vanmorgen Hollands weer, wat witte wolken, zon, maar dan een paar graden warmer.

Na het eten ga ik de fietsen klaarzetten omdat we vanmorgen een stuk zouden gaan fietsen en dat ik vanmiddag dan de Lidl zou gaan bezoeken.

Maar….., Bep haar achterband stond plat en dat wordt dus niet samen fietsen.

Ik de fiets op z’n kop en de band opgepompt en gekeken of ik er iets in zag zitten. M’n bril opgepoetst en Bep er bij om te luisteren (doof!) maar we zagen en hoorden niets en de band bleef hard.

Maar Bep vertrouwde het niet en zou mijn fiets nemen als het mis ging en ik moest dan lopen.

Ik stelde voor dat ik vanmorgen naar de Lidl zou gaan en vanmiddag dan maar samen een stuk gaan fietsen. Dat ging aan en ik op de fiets naar de Lidl, voorbij Plasencia, kwam op een prachtig fietspad maar een afslag naar links was er niet want ik reed aan de verkeerde kant van de rivier. Dus na een tijdje weer terug en bij de Puerta Trujillo de brug over en kwam eerst bij de Aldi, gesloten, gaat op 11 juni pas voor het eerst open. Stukje verder dan de Lidl. Als ik de boodschappen bij elkaar gezocht heb rij ik weer terug. Het zou 11km zijn maar op mijn teller stond 17 km!

Bij terugkomst hadden we Engelse buren gekregen. Boodschappen opruimen en dan eten.

Nog even met de Engelse buurvrouw gepraat die op weg zijn naar huis en over 8 dagen de Ferry in Santander nemen naar Portmouth. Komen tussen Manchester en Liverpool vandaan.

De band was nog hard en wij op de fiets naar het stuwmeer, Embalse de Plasencia. Heel veel stuwmeren zijn gemaakt in de tijd van Franco. Veel dorpen en huizen verdwenen daardoor onder water. In Spanje leden veel mensen in die tijd armoede maar Franco zette deze geldverslindende objecten door. Hij vond het leuk om zo de natuur naar zijn hand te zetten.

Er zijn nu ongeveer 1300 stuwmeren in Spanje voor irrigatie en energie-opwekking.

Dan fietsen we terug naar Plasencia en rijden door het park naar de paarse brug. Gaan de Jerte over en fietsen de andere kant terug. De band blijft gelukkig hard, ik hoef niet te lopen!

Dan spelen we een potje Skip Bo dat Bep wint, ik heb slechts één kaart over en dat is zuur!

Het inmiddels weer warm geworden en zoeken de schaduw op. Na de thee drinken we iets fris(!) en voor de rest maken we er een rustige middag van.

Het is bijna zeven uur als Bep aan het eten gaat beginnen, het is ook zo lekker buiten!

1. Diane Honingh:
    5 juni 2022
    Een frisje? Zat er vandaag geen 5 in de klok?
    Enne mam… zeg het maar eerlijk: je had gewoon zelf de band leeg laten lopen hè?
    Wij hadden een warme dag vandaag. Vandaag alweer zo’n 10 km gewandeld en dan moeten we straks nog eten, dus er komt nog wel iets bij. Morgen alweer naar huis. De tijd vliegt! X