Sedan

30 juni 2022 - Sedan, Frankrijk

Donderdag 30 juni

Gisteravond tot kwart voor tien buiten gezeten. Dan de spullen opruimen en naar binnen.

Wilde nog Skip Bo spelen maar het werd een teleurstelling. Twee gespeeld en twee verloren. De eerste had ik nog één kaart over en het tweede spel nog slechts twee kaarten. Had ik de juiste kaart gepakt dan had ik ze gewonnen maar nu dus 3 punten achter en kansloos.

Vanmorgen grijze lucht en om 8 uur begon het te regenen.

We maken ons klaar voor de volgende rit en vertrekken om 9.45 uit Épernay, het is 15 graden en het regent!

Omdat het regent maken we er een  toeristische trip van. We rijden over de D3, langs de Marne, naar  Chalons en Champagne waar we de Marne overgaan. Daar gaan we omheen en een stukje er door en komen op de D977.

We kruisen de A4 en rijden naar Suippes. Verder naar Mazagran waar we onderweg veel akkerbouw zien. Ook zien we twee hele grote begraafplaatsen voor de soldaten van WOI.

We rijden langs een monument bij St Hilaire le grand ter herinnering aan WOI

We gaan twee keer de rivier de Aisne over richting Sedan door een mooi landschap.

We drinken koffie onderweg op een parkeerplaats en rijden verder door veel dorpjes.

Het is heel rustig op deze weg en komen om 12.40 aan op de camperplaats in Sedan.

Het was inmiddels droog geworden en af en toe blinkt het zonnetje er door!

Het is bij een haventje en we zetten hem zo neer dat we daar zicht op hebben.

Op de blokken en stroom er op en dan kunnen we eten.

Ik kijk even rond en zie ook een Nederlandse boot liggen.

Sedan heeft ruim 16.000 inwoners en er was al bewoning in deze streek ver voor onze jaartelling.

De naam Sedan verschijnt voor het eerst in 997.

Een Priorij wordt geïnstalleerd op de rotsachtige uitloper die zijn naam aan de stad geeft.

Tot de 15e eeuw staat het onder invloed van monniken van Mouzon en de bisschoppen van Luik.

Daarna komt het in bezit van de familie de La Marck in 1424 en wordt Sedan een Prinsdom.

Evrard de la Marck legt de oorsprong van het kasteel.

Henri de la Tour schenkt de stad een protestante kerk, stadhuis en een militaire school.

Hij was protestants geworden en gedoogde ook de katholieken, Atheïsme was verboden!

In 1642 wordt door verraad de stad een onderdeel van Frankrijk nadat het bijna één eeuw een eigen vorstendom was geweest.

Tijdens de slag bij Sedan tussen de Pruisen en Frankrijk, werd Keizer Napoleon III gevangen genomen net zoals zijn 90.000 soldaten.

In WO I vind de slag van Noyers Sedan plaats en blijft Sedan de hele oorlog bezet.

In de tweede Wereldoorlog voerde de Wehrmacht het plan uit, “Sichelsnitt” (sikkelslag) .

Gingen bij Sedan de Maas over en zo kwamen ze achter de Maginolinie, de verdediging van Frankrijk.

Wij gaan na het eten Sedan in en komen bij de protestantse kerk die op slot is.

Een groot herdenkingsmonument van WO I

Lopen verder en komen bij Eglise Saint Charles die in 1875 herbouwd werd op de resten van de oude kerk. Henri de la Tour betreurde het dat de protestanten en katholieken in dezelfde kerk hun geloof moesten uitoefenen en liet in 1593 een protestantse kerk bouwen op de plek van de huidige kerk. In 1642 werd Sedan aangesloten bij Frankrijk en werd de kerk toegewezen aan de katholieken. Nu is het onder monumentenzorg geplaatst.

Er is natuurlijk ook nog een katholieke kerk, Eglise Saint Léger de Torcy waar ze in 1866 mee begonnen zijn om te bouwen.

Er staan allemaal tenten in de stad en dat heeft te maken met de Tour de France die 7 juli hier voorbij komt of aankomt?

We lopen verder naar het kasteel, het grootste van Europa, en als we betaald hebben gaan we naar binnen Erg groot (35.000m2) met smalle trapjes en donkere gangen.

Ook een mooi uitzicht over de stad. Staat niet veel in maar wel even de moeite waard om daar rond te lopen.

In WO I werd het omgevormd tot gevangenis.

Als we buiten komen is de lucht grijs geworden en we kopen nog een brood en gaan terug naar de camper.

Als we 10 minuten binnen zitten begint het te regenen. Wij aan de thee en later een wijntje.

Bep verzorgt weer een heerlijke maal en als alles weer in de kastjes staat gaan we eerst wat lezen en typen

1. Dirk Molenaar:
    30 juni 2022
    Leuk allemaal
    Al die kanalen die je door kruist heb ik gevaren en ook sedan ben ik geweest
  2. Huberdina Schouten:
    1 juli 2022
    De laatste loodjes komen eraan, wat is deze vakantie omgevlogen, ik wil jullie bedanken dat we met jullie mee mochten reizen en genieten van de prachtige foto's en verhalen en geschiedenis van de desbetreffende steden en dorpen.