Diekirch

1 juli 2022 - Diekirch, Luxemburg

Vrijdag 1 juli

Gisteravond nog twee spellen Skip Bo gedaan want ik heb nog een kleine kans om gelijk te komen. Maar het werd gelijk dus nog steeds 3 punten achter.

Ook nog over de kaart gebogen voor de volgende etappeplaats. We hadden gedacht hier nog een dag te blijven maar omdat het gistermiddag goed weer was zijn we toen al de stad in gelopen. En deze stad is wat aan het verpauperen en niet zoveel meer te zien.

Dus dat wordt dan Luxemburg en als het mooi weer wordt de snelle route om nog van het mooie weer te genieten.

Vanmorgen mooi weer, bijna windstil en er vertrekken al een paar boten en ook een paar campers.

Nadat alles weer op zijn plaats ligt gaan we, na de Sani, om 9.45 vertrekken uit Sedan. Het is nog maar 15graden!

We gaan over de N58 en even voor Bouillon gaan we de grens over met België. Dan de N89, vier baans weg, maar erg slecht! We komen bij Recogne op de A4 en even daarna gaan we koffie drinken. We rijden verder naar Luxemburg en even voorbij het eerst tankstation slaan we af naar Mamer. We rijden over de 102 langs dorpjes en behoorlijk steil en smal!

We komen op de 7 en dat is een snelweg naar Ettelbruck en een paar tunnels. Slaan daar af naar Diekirch en gaan eerst even boodschappen doen bij de Lidl die wij erg rommelig vinden en zeker niet goedkoper dan bij ons. Even verder toch maar even goedkoop tanken, €1,878/L ! Hoe is het mogelijk dat de brandstof hier zoveel goedkoper is dan bij ons. Geen haven, alles moet per spoor of vrachtwagen aangevoerd worden.

Wij komen om 12.40 aan op de camping “Op der Sauer”, het is 21 graden. De campingbaas is er niet, komt tussen 18.00 en 21.00 en dan kun je inschrijven en betalen.

We zoeken een plaatsje waar we in de luwte van de camper in de zon kunnen zitten.

Maar eerst eten. Na eten ga ik op verkenning en zie dat vorig jaar, 15 juli, de camping helemaal overstroomd is door het vele water. Ook de huisjes, die hoger staan, stond de vloer ook onder water. Nu, één jaar later, zie je er niet zoveel meer van terug op een paar dingetjes na. De eigenaar had veel schade opgelopen vertelde men.

Ik ga even naar Diekirch lopen dat 6800 inwoners heeft. In het stenen tijdperk was hier al bewoning aan de rivier de Sauer.

Romeinen vonden het hier ook een mooie plek om te wonen en bouwde er een paar villa’s.

De Merovingers vervangen een Romeins heiligdom in de 6e -7e eeuw tot de eerste Sint Laurentius kerk. De kerk heeft zich al die jaren ontwikkeld tot wat het nu is. De toren is nog van de 12e eeuw en net schip uit 1467.

Deze kerk is nu een cultureel centrum waar muziekuitvoeringen worden gegeven.

De nieuwe Sint Laurentius kerk is in 1867/1868 gebouwd op de plaats waar de Franciscaanse kloosterkerk gestaan heeft.

Die kerk ga ik naar binnen en ziet er mooi uit van binnen. Ook de oude kerk ga ik in en spreek een mevrouw die daar zit en verteld wat over deze kerk en ook dat er een crypte onder zit waar men een oud kerkhof heeft gevonden en resten van een Romeinse villa. Dat zijn ze nu museum van aan het maken.

Dan loop ik weer de anderhalve kilometer terug en vlij me naast m’n Beppie die zit te lezen en te genieten van het mooie weer.

We drinken thee en later smaakt ook het wijntje in Luxemburg ook best.

Ik ga om half zeven betalen en wil dat in het Engels doen maar de man spreekt gewoon Nederlands. Hij is hier al 34 jaar en heeft vorig jaar een hele domper gehad vanwege die overstroming. Hij heeft 300 plaatsen en nu 140 omdat niet alle stroom het doet en ook het tweede sanitaire blok geen stroom heeft.

Hij mist ook de inkomens van het restaurant waar hij geen personeel voor heeft en kan betalen. De overheid doet wel wat maar niet voldoende om de camping weer zo te laten worden als hij was. Ik zei dat je er weinig van terug vindt. Hij zei dat ze 18 ton blubber hebben verwijderd en dan nog de nodige troep. Hij hoopt op een mooie zomer met mooi weer.

Bep gaat het eten verzorgen en ik zit nog lekker buiten dit even te typen.

We hebben laat gegeten en als de afwas is gedaan dan gaat ook de zon bij ons achter de bomen en wordt het fris dus ruim ik de stoelen op en ga ook naar binnen.

1. Diane Honingh:
    1 juli 2022
    Das best een berg modder….
  2. Diane Honingh:
    1 juli 2022
    Das best een berg modder….