Fietsen

12 mei 2023 - Conil de la Frontera, Spanje

Vrijdag 12 mei

We hebben gisteravond tot 21.45 buiten gezeten, toen werd het wat fris.

TV gekeken en in de reclame West Ham United- AZ bekeken. Na een voorsprong van 0-1 werd het toch nog 2-1 voor West Ham United. Maar hebben goede kans om het thuis af te maken en de finale te gaan spelen.

Vanmorgen mooi weer al is het in begin zo’n 16 graden. Maar als de zon dan hoger komt warmt het zo op! Gelukkig niet de temperaturen van vorig jaar die af en toe de 40 graden aantipte.

We zijn natuurlijk veel op de hoogvlakte gebleven met toch frisse nachten, nu aan de kust is het ook zo en slaapt het goed!

Na het eten wat klussen en dan koffie drinken. Na de koffie de fietsen gepakt en een ritje gaan maken.

We fietsen het zand/grindpad af en als we de asfaltweg tegenkomen gaan we rechts af.

Wat dalen en stijgen komen we bij Mirador Faro de Cabo Roche, een vuurtoren uit 1983.

Daar heb je een mooi uitzicht over de haven. Er was een groep fietsers met een gids en die vertelde dat je met helder weer Afrika kunt zien. Het is 26km hier vandaan.

We fietsen verder en ik dacht dat we langs de kust zouden fietsen met af en toe een boulevard met wat winkeltjes en terrassen maar dat was niet zo. De weg gaat achter de Hotels en appartementen om en zie je weinig van de zee. We fietsen een heel eind door, langs Roche en Novo Sancti Petri naar Playa de la Barrosa. Daar besluiten we om terug te keren. Dus dezelfde weg terug en komen weer bij de vuurtoren waar we een bankje pikken. Dan het laatste stuk terug waar we om half twee weer bij de camper zijn.

Na het eten ga ik nog even naar Conil de la Frontera dat 23.500 inwoners heeft en in de zomer 100.000!

In de Prehistorie was hier al bewoning maar de Feniciërs hebben hier een stad gesticht (800 v.chr). In de Romeinse tijd was het hier pracht en praal omdat het deel uitmaakte van de Via Hercúlea, die de steden Malaga en Cadiz met elkaar verbond.

Na de val van de Romeinen werd het geplunderd door de Visgoten, Byzantijnen en Vandalen. In 711, bij de komst van de Islam, moest het zich aansluiten bij de Cora de Sidonia.

In 1265 werd het veroverd door de Christenen die “de la Frontera” (de grens) er aan toevoegde omdat het de grens vormde tussen de Moslims en de Christenen.

In 1299 schonk Ferdinand IV van Castilië Alonso Pérez de Guzman het toenmalige dorp om het weer te bevolken en te versterken. In die tijd werd Torre de Guzman gebouwd.

In de 20e eeuw begon het toerisme toen families uit Sevilla naar dit gebied kwamen om te baden in geneeskrachtige bronnen. In de zestiger jaren van de vorige eeuw heeft het toerisme een enorme toename doorgemaakt.

Ik fiets dus naar Conil en ga naar het oude centrum waar het gezellig druk is. Veel terrassen en eettentjes, zoek de Torre de Guzman en daar vlak bij Iglesia Santa Catalina wat nu een Cultureel centrum is. Ook nog naar de Parroquio de Santa Catherina die op slot zit. Rij ook nog naar de monding van de rivier, Rio Salado, waar een voetbrug overheen is en ook een oude bunker aan de overkant. Best gezellig oud centrum.

Dan fiets ik weer omhoog en kom via Google Maps bij de Mercadona, een enorme supermarkt. Bep haar zuster had gezegd dat ze daar lekkere wijn hebben en ik had de foto mee dus kon het niet mis. Nog wat spulletjes meegenomen en weer op de camping aan.

Om 4 uur was ik weer terug en gaan we aan de thee. Bep had zich wel vermaakt, ook aan een Nederlands stel die het maar niet eens konden worden hoe en waar de caravan moest staan. 3 plaatsen gehad en toen wij aan het eten begonnen stond de caravan eindelijk!

Wij een wijntje en om 19.15 gingen we eten. Na het eten lekker buiten zitten!

Het loopt ook vol met Spanjaarden die hun weekend hier beleven want het zwembad is vandaag ook weer open gegaan maar het water is nog erg koud!

1. Tom:
    13 mei 2023
    Wel jammer dat jullie geen rondje konden fietsen!
  2. Diane Honingh:
    14 mei 2023
    Haha, een foto mee van de wijn!