Dalfsen

2 augustus 2025 - Dalfsen, Nederland

Zaterdag 2 augustus

Vannacht veel regen gevallen en vanmorgen was het grijs en viel er ook regen.

We hadden er nog over gedacht om hier nog een dag te blijven maar om vandaag in de camper door te brengen is ook niet veel aan. Dus gaan we inpakken en naar een volgende bestemming. Fietsen achterop, zeil erover en dan eerst koffie drinken bij Twan en Lisette in de camper. Nog even gezellig gekletst en dat we een paar leuke dagen met elkaar gehad hebben met een paar leuke fietsroutes.

Dan de luifel indraaien, de pootjes indraaien en stroom eraf.

Naar de stortplaats voor water aftappen en water innemen. Dan afscheid genomen en we vertrokken om 11.25 uit Vollenhove. Over Zwart Sluis, Hasselt en komen op de A23 richting Zwolle. Even daarvoor eraf naar Dalfsen. Even voor Dalfsen is de camperplaats en daar zoeken we een plaatsje en dat is niet moeilijk want er zijn er nog genoeg (12.15)

Digitaal inchecken en dan komt er ook stroom op je stopcontact. De natte luifel uit, fietsen eraf en dan eerst eten.

Na het eten fietsen we naar Dalfsen dat 9250 inwoners heeft. Het is de hoofdplaats van ook Hoonhout, Oud Leusden en Ankun. Tezamen hebben ze 15.270 inwoners.

In Dalfsen zijn de Blauwe Bogen Dagen met op zaterdag een zomermarkt met veel kramen in het centrum. Best een leuke grote markt waar veel spullen verkocht worden. Ook nog een grote tent waar rommelmarkt in is, een poffertjeskraam, oliebollenkraam en een draaimolen voor kinderen. Best veel aardige winkels waarvan ook landelijke. We lopen eerst naar de Katholieke kerk, Si Cyriacus die uit 1939 is. Daarvoor stond er een kerk uit 1866 en daarvoor een kerk uit 1817. We kijken door een hek,  de kerk in dat op slot is. Dan even naar de Action en je komt er altijd met spullen uit. Dan over de markt waar Bep nog wat doekjes koopt en lopen de Grote Kerk in die uit 1178 is. We gaan in gesprek met een vrijwilliger die er veel over weet te vertellen. De kerk is oost-west gebouwd op een hoger stuk grond. Door de jaren heen is er veel verbouwd en aangebouwd en gerestaureerd. Al voor deze kerk was er een kerk in ong. het jaar 900. Deze is dus op de restanten van de vorige kerk gebouwd. Arme mensen werden om de kerk begraven en de rijken kwamen in de kerk te liggen (Rijke stinkerd!). Ook leden van het kasteel Van Rechteren werden in een kapel tegen de kerk bijgezet in een grafkelder vanaf 1300.

De kerk was geschonken door de bisschop Godfried van Utrecht en was gewijd aan St Cyriacus.

In 1590 verjoegen de troepen van Willem van Oranje de Spanjaarden uit het kasteel Rechteren en de grote kerk werd gereformeerd. Aanhangers van de reformatie werden gereformeerden en later ook Protestanten genoemd

De toren is sinds 1798 eigendom van de gemeente en diverse malen geteisterd door brand. De laatste keer in 1893 en is de torenspits vervangen en is nu 43m hoog. Ook bij de laatste verbouwing zijn grafkelders ontdekt.

We lopen verder en zien een een stalletje met allemaal kunstbloemen. Bep vond er één erg mooi en die hebben we gekocht. We lopen de hele straat door tot het einde en gaan weer terug. Ik koop nog een ijsje en lopen naar de Jumbo om brood te kopen want dat hadden we echt nodig!

We lopen naar de fietsen, die voor net Kruidvat staan, en fietsen terug naar de camper.

Meteen de fietsen onder het zeil gezet en we dachten nog even om buiten te gaan zitten maar de zon ging weg en bleven we maar binnen. Thee gedronken en een wijntje voor het eten.

Als Bep aan het eten begint ga ik in de administratie.

Als het eten op is en ik de vuilnis weg ga gooien begint het wat te miezeren, hoop dat het morgen beter wordt!

Foto’s