Gibraltar

9 mei 2023 - Gibraltar, Gibraltar

Dinsdag 9 mei

Gisteravond tot naar bed gaan buiten gezeten. De nachten koelen wel af want vanmorgen was het 16 graden buiten om 8 uur.

We hadden gisteren een, gesloten, bakker gezien en ik daar heen om brood te halen en dat lukte, het was open en lekker vers brood.

Het is weer prachtig weer, volop zon en blauwe lucht. Na het eten de camper in orde brengen en als de watertank gevuld is en het vuile water en WC leeg is gaan we betalen en vertrekken van de camperplaats. Eerst naar de Lidl waar we de voorraden moeten aanvullen. Daar vertrekken we om 10.30 en het is al warm, 35 graden!

We gaan over de A 369 wat een prachtige weg is, mooi breed, omhoog en omlaag met vele bochten. Alleen zitten we achter een vrachtwagen met aanhanger met strobalen geladen, dus rustig aan! Alleen Bep vond het spannend, zou kleinzoon Boris zeggen, en dacht wel dat er een andere weg naar Gibraltar zou zijn. Ik genoot wel van de rit, Bep niet en er werd weinig gezegd en ook weinig foto’s gemaakt van deze trip. In een plaatsje onderweg tanken voor €1,459/L. Er zijn tankstations waar je voor €1,329/L kunt tanken!

Geen koffie drinken want Bep wilde niet stoppen op een mooi uitzichtpunt. Dus reden we door langs het mooie plaatsje Jiminea de la Frontera dat helemaal wit ziet en daarboven een kasteel is.  De weg gaat over in de A405 en komt uit op de A7 en dan zijn we in Linea de la Concepcion, dat net voor de grens met Gibraltar ligt. Grote camperplaats voor wel 100 campers. We hebben een mooi plaatsje uitgezocht aan de haven waar heel veel dure zeiljachten liggen. Ook twee catamarans van Nederlanders. We zijn daar om 13.10 en gaan eerst eten. Na het eten lopen we naar Gibraltar, zien nog net een vliegtuig landen waar de landingsbaan over de doorgaande weg gaat. Als er een vliegtuig land of start gaat de doorgaande weg dicht en ook de voetgangers moeten wachten.

Gibraltar is al heel lang bewoond, tussen 28.000 en 24.000 v. Chr woonden hier Neanderthalers dat ze uit vondsten hebben ontdekt.

Een Berber bouwde hier in 1157 de eerste nederzetting. In 1309 veroverde FerdinandIV de rots maar in 1333 werd het weer Islamitisch. Ook zijn ze toen begonnen om het kasteel te bouwen dat boven op de rots staat.

In 1462 kwam in het kader van de Reconquista een definitief einde aan de Moorse aanwezigheid. In 1501 werd het overgedragen aan de Spaanse Kroon. In 1607 viel een Nederlandse vloot, olv Jacob van Heemskerk bij verrassing de Spaanse. Loot aan en vernietigde de gehele Spaanse vloot.

Op 4 augustus 1704 veroverde een Engelse-Nederlandse vloot de rots. Sindsdien bleef de doorvaart in de straat van Gibraltar onder Brits toezicht en bleef het een Britse enclave en volgens de vrede van Utrecht in 1713 definitief in Britse handen. Wel is door de Fransen en Spanjaarden de rots nog menigmaal belegerd, maar zonde succes.

Sinds 1830 is  Gibraltar een Britse Kroonkolonie

Ook in WOII zijn er veel Engelandvaarders via Gibraltar naar Engeland gegaan. Ook was het een belangrijke haven voor de Royal Navy.

Gibraltar heeft 30.000 inwoners en leeft vooral van de toeristen.

Dus wij erheen en moesten onze paspoorten meenemen. Eerst de Spaanse douane en daarna de Engelse douane. We lopen Gibraltar in en moeten over de landing/startbaan lopen en komen zo in Mainstreet. Het is echt Engels. Bobby’s,  vuilnisbakken, postbussen winkels en veel tatoeages. Het is behoorlijk druk en erg veel winkels die hier wel open zijn. We lopen ook nog de kerk binnen, Cathedral of St Mary the Crowned, waar de eerste kerk in 1462 werd gebouwd. In 1783 bij een aanval verwoest en in 1790 weer opgebouwd. De toren is van 1820 en het geheel in 1931 gerestaureerd.

Wel leuk om zo door heen te lopen. Als we de kerk gezien hebben gaan we weer terug.

Weer over de landingsbaan en 2 maal door de douane en dan op de camper aan.

We kunnen heerlijk in de schaduw zitten met een windje en kijken op de haven.

Wat drinken en daarna nog een biertje/wijntje. Bep gaat om 19.20 wat eten maken in de warme camper. Na het eten gaan we nog heerlijk buiten zitten.

1. Tante Henny:
    9 mei 2023
    Herkenbaar, wat zijn de vliegtuigen groot als je moet wachten hè .
    Heb je geen apen op de rots gezien?
    Geniet van alle mooie dingen met elkaar 🌞🍀