Hohenfelden

5 september 2020 - Hohenfelden, Duitsland

Zaterdag 5 september

Gisteravond na de Voice senior nog ruim een half uur naar Nederland-Polen gekeken dat 1-0 werd, een goede start.

Vanmorgen een buitje gehad maar was niet veel.

Na het eten de camper van zijn vuile water ontdaan en schoon water ingenomen.

We gaan om 9.50 op weg naar Buchenwald omdat het om 10 uur open gaat en we maar een klein stukje moeten rijden. (7km)

Komen langs de obelisk en rijden over de “Bloedstraat” naar het kamp Buchenwald. Dit is zo genoemd omdat deze weg door gevangenen is aangelegd en er veel bij gestorven zijn.

Komen om 10.10 aan en halen een plattegrond met Nederlandse beschrijving, entree gratis.

Het kamp werd in opdracht van Himmler in 1937 gebouwd voor oorspronkelijk 8.000 gevangenen.

De eerste gevangenen kwamen op 15 juli 1937.

Tegen het einde van 1938 waren er al 11.000 gevangenen.

In 1940 werd begonnen met de bouw van het crematorium. Daarvoor werden de doden gecremeerd in Weimar. In de zomer van 1940 kwamen de eerste 232 Nederlandse gevangenen aan. In 1941 komen de eerste groep Nederlandse Joden aan waarvan de meesten in de steengroeve stierven. Vanaf september 1941 kwamen ook Sovjet krijgsgevangenen aan waarvan er in de 2 daaropvolgende jaren er 8.000 via een nekschot werden geëxecuteerd.

Tot 1943 reed de trein tot Weimar en werden ze per vrachtwagen naar het kamp vervoerd. Na 1943 was er een speciaal spoor naar Buchenwald aangelegd.

In de zomer van 1944 was het kamp overvol en moesten velen buiten of in tenten bivakkeren.

Februari 1945 verbleven er 112.000 gevangenen in het kamp, waarvan 25.000 vrouwen.

Er stierven veel mensen door honger, kou, ziektes en dwangarbeid.

In Buchenwald zaten gedurende het bestaan 238.979 mensen opgesloten en daarvan zijn er 56.545 om het leven gekomen.

Toen Buchenwald op 11 april 1945 door het 6e pantserdivisie van het 3e Amerikaanse leger werd bevrijd, zaten er nog 21.000 mensen, waarvan 1.000 kinderen, in kamp Buchenwald. Daarvan stierven er nog honderden door uitputting of ziekten. De rest was te voet elders naar toe gebracht of onderweg gestorven.

De dag na de bevrijding van het kamp dwongen de Amerikanen de bevolking van Weimar om het kamp te bezoeken. Men zei dat ze van niets wisten! Ook moesten vele van hun helpen met het opruimen van de lijken.

Tussen mei en augustus werd het kamp geëvacueerd en overgedragen aan de Sovjets.

Het werd door de geheime dienst van de Sovjets opnieuw in gebruik genomen. Ongeveer 30.000 Duitsers werden hier gevangen gehouden waarvan er 7.000 stierven. In 1950 werd het kamp overgedragen aan de DDR. Een deel werd vrijgelaten en anderen werden gedeporteerd naar de Sovjet Unie.

We zijn door Kamp Buchenwald gelopen en dat is wel heel indrukwekkend als je bedenkt dat daar zoveel mensen gestorven zijn en waarvoor?

Het crematorium is gesloten vanwege Corona en ook nog een paar andere gebouwen. Wel een tentoonstelling over het kamp. Eerst alle gegevens invullen vanwege Corona en dan het gebouw doorgelopen. Omdat we vroeg waren was het niet druk en konden de Coronaregels in acht nemen.

Maar het is een ontzettend groot terrein waar de barakken gestaan hebben.

Na anderhalf uur hebben we het gezien en gaan terug naar de camper.

Daar gaan we eerst koffie drinken en dan gaan we naar de straat der Naties een gedenkplaats voor de slachtoffers van kamp Buchenwald.

Moeten een stuk naar beneden over de trappen en hebben een mooi uitzicht over de  omgeving want kamp Buchenwald ligt boven op een heuvel.

Ook weer terug, de trappen op (meer dan honderd treden!) en eerst in de camper gegeten.

Dan de TomTom ingesteld op de camping in Hohenfelden. Daar kwamen we om 13.50 aan en hebben ons ingeschreven. Een plaats toegewezen gekregen en die viel erg tegen. Gras was ver te zoeken en even werk gehad om de camper waterpas te krijgen!

Maar de camper geïnstalleerd en het grondzeil neergelegd en de luifel uitgedraaid.

Maar er staat een boom die de schotel in de weg staat dus geen TV via de schotel, dan maar via internet op de IPad.

We lopen een rondje op deze enorme camping waar ook veel vaste huisjes staan.

Het wordt fris dus gaan we naar binnen om ons wijntje te drinken.

Tegen etenstijd wordt het rokerig om ons heen omdat veel mensen de BBQ gaan aansteken.

Bep gaat het eten maken, zonder rook, en dat smaakt weer best.

1. Diane Honingh:
    7 september 2020
    ik ben daar geweest toen ik op werkweek was op ht VWO. Indrukwekkend vond ik het!