Kasteel en fietsen

7 mei 2022 - Peñíscola, Spanje

Zaterdag 7 mei

Gisteravond TV gekeken, Vera op België en dat is zonder reclame, wel zo lekker.

Vanmorgen mooi weer, al is er wel wat bewolking, maar de temperatuur is lekker.

Eerst wat klusjes en dan gaan we koffie drinken. De wolken verdwijnen en de zon doet zijn best weer vandaag.

Bep heeft geen zin om de klim naar het kasteel te maken dus ga ik alleen op de fiets richting kasteel.

Rij een binnenweg, waar heel veel groente en fruit geteeld wordt. Rij een stuk over de boulevard en kom bij het kasteel. Zoek een plek om de fiets te parkeren en vind die bij een bord voor invalideparkeerplaats waar ik de fiets aan vast zet.

Dan naar boven lopen, wat best steil is. Koop een pensionada kaartje (€3,50) en ga het kasteel in waar de Tempeliers mee begonnen zijn om te bouwen. Het is een heel sterk kasteel met veel grote kamers waar wat spullen en filmpjes te zien zijn. Maar het uitzicht is geweldig vanaf het bovenste dak. Daar is een krappe opgang en moet een tijdje wachten totdat ik weer naar beneden kan.

Dan nog twee kerken, de Parochiekerk Santa Maria, die op slot zit, en de Eslégisa de l’ Ermitana waar je wel in kunt maar wel druk is. Het is helemaal druk op de “rots”, veel winkeltjes met souvenirs en andere snuisterijen.

Maak ook nog een foto van “Papa Luna” (Benedictus XIII) die door de Fransen niet erkend werd als Paus en ontvluchtte uit Avignon en hier in Peniscola terecht kwam. Hij is hier op 94 jarige leeftijd in 1423 is gestorven.

Ik fiets terug over een andere route die korter is.

Bep zit buiten onder de luifel en even daarna eten.

We pakken om 2 uur de fietsen en gaan een stuk langs de kust fietsen. Af en toe een fietspad, dat  af en toe weer ophoudt en dan over binnenwegen verder gaat.

We komen in Benicarlo, een badplaats dat 27.500 inwoners heeft. Het heeft een grote haven voor pleziervaart. Is ook al een oude stad want in de 5e en 6e eeuw voor Chr. was hier al bewoning.

Kreeg in1236 stadsrechten. We gaan niet de oude stad in maar rijden verder naar Vinaros dat 29.000 inwoners heeft en wordt voor de eerst keer genoemd in 1233.

Ook hier gaan we de oude stad niet in maar vleien ons neer op een bankje aan het strand.

Een tijdje daar gezeten en dan weer terug. Was wel wat wind en die hadden we tegen en het was ook niet vlak! (Gelukkig ondersteuning!)

We waren tegen vijven weer terug en toen lekker even onderuit in de zon een wijntje genomen.

We aten weer laat vanwege het mooie weer.

Na de afwas ik buiten opruimen en was het bijna tijd voor het journaal! En daarna De finale van Heel Holland Bakt!

1. Diane Honingh:
    8 mei 2022
    Wat een heerlijke dag! Mooi weer, lekker gefietst. Wij waren gisteravond uit eten en hebben toen we thuis kwamen de finale van HHB nog gekeken. Ze zeggen dat het vandaag mooi weer wordt! Al moet ik zeggen dat we al paar dagen lekker weer hebben, gisteren niet heel veel zon maar temperatuur is prima!