Leveroy

4 juni 2023 - Kelpen-Oler, Nederland

Zondag 4 juni

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten en met de Belgische buren zitten praten tot de zon onder was gegaan en het kil werd in m’n hempie.

Vanmorgen weer prachtig weer. De Belgische buren vertrekken eerder en komen nog even een goede reis toewensen. Als wij klaar zijn om te vertrekken nemen wij afscheid van de andere Belgische buren en wensen hun een goede vangst (zaten al te vissen) en nog een fijne tijd.

We vertrekken om 9.45 en na een kort stukje komen we op de A31. Eerst was het rustig maar om Metz heen wat drukker. Zo op Luxemburg aan waar we voor €1,346 gingen tanken. Het was druk op de parkeerplaats dus verder gereden tot net over de grens met België. Daar koffie gedronken. Verder over de A26 richting Luik. Het viel ons op dat er zoveel Nederlandse caravans richting Frankrijk reden, massale uittocht!

Bij Luik even opletten want de Tom Tom wil ons door Luik heen hebben maar wij gaan eromheen.

Langs de Maas en zo zijn we weer in ons vaderland!

Over de A2, door de tunnel van Maastricht, en bij afslag Kelpen Oler er af en naar de camperplaats in Leveroy gereden. Dat is bij een zorgboerderij met 24 plaatsen. Voor drie kwart bezet en wij een mooi plaatsje uitgezocht. Met betalen allemaal zelfbediening,  via een enveloppe in de brievenbus. Installeren de camper, luifel uit en de stoelen en dan lekker zitten lezen en schrijven.

We staan dus in Leveroy, dat een kerkdorp is, met bijna 1100 inwoners en in de gemeente Nederweert ligt.

Het is in de late middeleeuwen ontstaan op de grens van het land van Weert en het Graafschap Horn.

Mogelijk was er al in de 13e eeuw een kapel maar in de 15e eeuw was er een Gotische kapel gewijd aan de heilige Barbara. In 1617 werd deze kapel verheven tot parochiekerk.  Vanaf 1700 werden door Horn giften gedaan om het interieur te vervolmaken. In 1839 werd de gotische kerk vervangen door een eenvoudige zaalkerk waarbij de toren behouden bleef. In 1923 werd een nieuwe kerk naast de oude gebouwd en werd de oude kerk in 1924 gesloopt. Maar op 15 november 1944 werd de kerk opgeblazen door de terugtrekkende Duitsers. De kerk die er nu staat is van 1949.

We maken er een mooie rustige middag van, in de schaduw van de luifel.

Na de thee nemen we een wijntje op deze rustige plek. Je hebt hier wel een echt zondagsgevoel vanwege de kerkklok die om 6 uur aan het beieren was!

Bep gaat om 7 uur het eten maken en ik zie al mensen met de afwas terugkomen.

Na het eten gaan we nog buiten zitten en genieten van deze laatste dag dat we op reis zijn, morgen naar huis!

1. Dirk Molenaar:
    4 juni 2023
    Bedankt voor je mooie verslagen
    Goede reis naar huis en succes met je nieuwe woning Gr D & H
  2. Diane Honingh:
    4 juni 2023
    Wat was het een mooi weer vandaag hè! Goede reis morgen 😘
  3. Tante Henny:
    Goede reis naar huis 🚐
  4. Imke en Cees:
    6 juni 2023
    weer een mooie reis gehad met jullie nog even Uitdam dan naar Monnickendam een
    volgende uitdaging zal ook wel weer lukken vrg fam Pels .