Naar Olite op de fiets

11 juni 2022 - Olite, Spanje

Zaterdag 11 juni

Gisteravond om 10 uur de luifel opgeruimd en binnen nog een spel scrabbel gedaan dat Bep won, dus is de stand weer gelijk en houden we elkaar goed in evenwicht.

Vanmorgen weer mooi weer, volop zon en een enkel wolkje.

Na het eten haal ik de fietsen er af en als we klaar zijn fietsen we naar Olite (half tien)

Nu is het nog niet zo warm en druk in het stadje denken wij.

Over een grindpad wat op het einde heel slecht te befietsen is. Veel los grind en dan nog omlaag, dus rustig aan!

We parkeren onze fietsen vlak bij de poort die naar Rue Mayor gaat. Die lopen we af, heel mooi straatje waar wat bakkers en kleine supermarkten open zijn. We komen op Plaza de Charles III en zien aan de ene kant het gemeentehuis en aan de andere kant het kasteel, het paleis en een kerk.

Daar lopen we heen en gaan eerst naar het oude kasteel dat op de funderingen van een Romeinse vesting is gebouwd maar nu Hotel is. Daarnaast Iglesia de Santa Maria, waar in eind 13e eeuw is mee begonnen te bouwen. Maar is nog op slot, gaat vanmiddag open.

Het Paleis is er naast en kopen een kaartje à €2,00 pp! CharlesIII liet het bouwen van 1402 tot 1424. Het had wat Franse stijl omdat hij in Evreux geboren was. In 1813 werd het in brand gestoken om het niet in handen te laten vallen van Napoleon. Pas in 1923 werd het paleis weer helemaal opgeknapt.

We gaan naar binnen en bekijken het hele paleis, ook de torens. Er staat niets in maar wel leuk om het van binnen te zien en dat je overal in mag. Ook een mooi overzicht over de stad.

Ook zie ik hier vandaan het Klooster San Francisco.

Dan er weer uit en we lopen door de nu nog rustige stad naar Igesia San Pedro, een groot bouwwerk ook uit de 14e eeuw. Maar ook deze kerk is op slot! We lopen weer terug door de Rue Mayor naar het plein waar we onder de Arcaden koffie gaan drinken.

Er komt nog muziek langs, enkele jongetjes met trommels en wat ouderen erbij met muziekinstrumenten, leuk!

We lopen weer terug naar de fietsen en zien bij het Culturele Centrum allemaal meisje in bijna hetzelfde gekleed in de leeftijd van 6-10 jaar!

We gaan weer naar de fietsen en rijden langs het klooster St Claire, uit de 13e eeuw, zo weer over de slechte weg naar de camping.

Daar gaan we eten met het meegebrachte brood en houden dan rust want het is warm.

Later in de middag douchen in het gebouw midden op de camping omdat dat schoner is dan in die hokjes die hier op het campinggedeelte staan!

Het is ook vandaag weer erg warm, nu 40 graden onder de luifel!

We besluiten om de camper een halve slag te draaien om dan zoveel mogelijk schaduw te hebben.

We drinken eerst thee voordat we iets anders gaan drinken.

Maar het begint te waaien en het wordt bewolkt. Dus draaien we de luifel in want dat heeft toch geen zin.

De Brabantse buurman heeft ook gedoucht en komt een praatje houden als we aan ons wijntje zitten. Komt uit Bladel en zijn zoon woont in Reusel, de geboorteplaats van Bep. Dus even overgeschakeld op het Brabants en even later viel er een druppel regen. Dus de buurman zijn spullen opruimen en wij ook. We gaan naar binnen en het valt wel mee, af en toe een druppel.

Ik ga betalen zodat we morgen zo weg kunnen. Als ik weer terug ben gaat het echt regenen en dat hebben we al 6 weken niet gehad. Regent het dak wel even schoon maar dat komt via de achterkant er af en is niet zo schoon!

Bep gaat om 7 uur met het eten beginnen en halverwege is het gas op en moet ik in de regen de fles verwisselen.

We eten na een lange tijd weer binnen want het regent nog steeds. De boeren zullen wel blij zijn dat er weer wat regen valt. Wij mopperen niet want de temperatuur is nog steeds 24 graden en binnen nog warmer!

Na het eten de avondwandeling naar de vuilnisbak, buiten de poort

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    12 juni 2022
    Zo… ik liep even achter. Moest bij lezen vanaf donderdag. Die plek met kunstgras was wel erg mooi! En wat zal het gek zijn geweest om binnen te moeten eten vanwege de regen.
    Hoop dat jullie vandaag een goede reis hadden. X