Pont à Mousson

3 juni 2023 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

Zaterdag 3 juni

Gisteravond misten we wel de avondzon, vanwege die boom, en zijn om 9 uur naar binnen gegaan. Naar de laatste aflevering van VI gekeken. Wij vinden dat een leuk programma waar je tenminste nog mee lachen kan. De mannen Wilfred, René en Johan Derksen gaan met vakantie en komen daarna weer op de TV om SBS 6 in de lucht te houden.

Vanmorgen weer prachtig weer, volop zon en een mooie blauwe lucht.

Het weer hebben we enorm getroffen als je zo het weer in Spanje en Zuid Frankrijk ziet.

De vele regen zijn we, omdat we vroeger naar huis gaan, misgelopen.

Als de camper weer zover is dat we kunnen rijden vertrekken we om 9.40 uit Gray. Druk in de stad, iedereen gaat boodschappen doen lijkt het. We gaan over de D67 langs een prachtig heuvelachtig landschap richting Langres waar heel veel “groen” langs de wegen te zien is, landbouw en ook veel grasland waar de boeren het druk mee hebben!

Ook ontspringen hier verschillende rivieren, zoals de Seine, de Marne, de Aube en de Maas.

We komen dus langs Langres, een mooie ommuurde stad met 12 torens en 7 poorten.

Even daar voorbij gaan we koffie drinken en rijden verder over de D74, heuvelachtig, kronkelwegen en door heel veel dorpjes met dito kerken. Bep heeft er heel wat vastgelegd op de foto.

Langs Montigny le Roi, Neufchateau en een stukje voor Toul zijn we gaan eten. Verder rijden we een stukje langs de tolweg A31, en komen dan even verder op de tolvrije A31 langs Nancy en slaan af bij Pont à Mousson waar we op de camperplaats een plaatsje zoeken.

Als we staan ga ik in het restaurant betalen en als ik terug kom staat Bep met de Belgische buren te praten die we zowel links als rechts hebben.

Ik ga even kijken of de bakker ook morgen open is en dat is hij niet dus neem ik een brood mee. Daarna nog een stukje naar de brug gelopen waar ook de Eglise Saint Martin de Pont à Mousson staat die uit de 13e eeuw is. Verders het monument voor  de gevallen soldaten en de brug over de Moezel . Aan de overkant Eglise Saint Laurant.

Ik loop weer terug en zie boven op de heuvel de ruïne van Chateau de Mousson uit de 13e eeuw.

We maken er voor de rest van de middag een rustige middag van. We drinken een bakkie thee en ik ga even bij de Belgen kijken die aan het vissen zijn. Vissen en wielrennen zijn wel sporten die door heel veel Belgen gedaan worden. Maar Barbecueën zit er niet in, er worden enkel wat kleine visjes gevangen.

Het is heerlijk hier en hebben een mooi plekje. Ook het biertje/wijntje smaakt goed hier aan de Moezel.

Zo tegen zevenen gaat Bep de camper in om het eten te maken.

Als ik terug kom van de vuilnis wegbrengen dan is de slagboom dicht en zijn alle 45 plaatsen bezet!

1. Diane Honingh:
    3 juni 2023
    Ehm… als je de camperplaats ging betalen in het restaurant….. waarom stond ma dan vanavond te koken?
  2. Tom:
    4 juni 2023
    Wat een mooie foto’s! Nog even genieten van de laatste dagen