Beaulon

22 september 2019 - Beaulon, Frankrijk

Zondag 22 september

Gisteravond nog even buiten gezeten want de temperatuur is nog heerlijk. We zitten naast een Jeux de Boules baan en die is verlicht tot 10 uur. Dan gaat het licht uit en is het echt donker.
Maar wel eerder naar binnen om "De beste zangers" te gaan kijken. Ik vind dat een mooi programma omdat het een diversiteit van zangers zijn en dat je ook over de achtergrond van die zangers te horen krijgt.
Het bleef warm deze avond want het was 24 graden in de camper toen we naar bed gingen.
Vanmorgen wakker door de zon! Het zou vandaag gaan regenen maar het viel dus mee.
Eerst even wassen en dan op de fiets naar de bakker die vanmorgen om half zeven open ging tot 12 uur vanmiddag. Na het eten de stoelen buiten en ook daar koffie gedronken. Er was wel wat bewolking vanuit het westen gekomen maar lekkere temperatuur en af en toe de zon.
Na de koffie ook Bep haar fiets gepakt en samen een stuk gaan fietsen. Naar Dompierre sur Besbre, binnendoor langs de boeren velden. Maar wat is het hier ook droog, dor en stoffig. De meeste koeien die hier lopen zijn Charolais. Dit zijn meestal vleeskoeien en de stieren er van kunnen wel 1400kg wegen! Maar ze hebben weinig tot niets te eten en worden dan ook bijgevoerd. Rijden nog langs de Abdij van Sept -Fons, een Cisterciënzer Abdij dat gesticht werd in 1132 en waar men nu confituren, voedingssupplementen en tarwekiemen produceert.
Na 15km in Dompierre aangekomen en daar even rond gekeken. Grote kerk, de Eglise Saint Joseph, die uit de 19e eeuw stamt. Maar daar was op dat moment een dienst aan de gang dus niet naar binnen gegaan. Verders nog wat rondgekeken maar vonden het een beetje rommelig.
Daarna weer terug naar Beaulon waar we om 12.40 weer bij de camper arriveerden. Nog steeds heerlijk weer, de stoelen er uit en maar een wijntje genomen omdat het zondag is!
We krijgen praters van mensen die aan de andere kant staan en onderweg naar Spanje zijn. Zoeken nog wat mooi weer en half november weer naar huis. Ook nog een andere Nederlander die een praatje komt maken, een man alleen. Heel verhaal, is al van 17 september 2017 onderweg en heeft al veel landen bezocht. Heeft zijn huis toen verkocht en heeft zijn oude camper ingeruild voor een nieuwere camper. Bevalt hem prima, heeft heen sores over huren, WOZ, energierekening, enz. enz. Gaat wel deze winter naar Nederland en gaat dicht bij zijn dochter op een camperplaats staan met alle voorzieningen. Heeft zijn dochter ook twee jaar niet gezien maar "spreekt" haar veel via internet.
Wij drinken ons wijntje leeg en gaan eten. Na het eten begint het opeens te waaien en vallen er een paar grote druppels maar regent het niet echt door. Het heeft hier drie jaar niet echt veel geregend en de boeren kunnen wel een week lang regen hebben zodat het wat zin heeft.
Maar wij liever niet, laat het nog maar een paar weken droog blijven!
Om half vier begint het echt te regenen en gaan we kaarten. Het wordt 2-1 voor Bep en staat de stand 8-9! Na de koffie maar een wijntje en even de stand bijhouden van PSV-Ajax, vanavond de samenvatting maar kijken. We hebben ook nog een eenakter van het aanmeren van een huurboot. Toen hij na een half uur eindelijk aangemeerd was zouden ze de stroomkabel aan sluiten maar was veel te kort! Dan de boot maar verleggen dat ook meer dan een half uur duurde! Het was een koddig gezicht om die vier mensen zo aan het werk te zien en dan nog in de stromende regen!
Ik kijk Studio sport terwijl we aan het eten zijn en zie dat de topper gelijk eindigt. De regen is opgehouden en we zien een hele regenboog. Als ik de vuilnis weg gaan gooien zie ik een heldere lucht in het westen en hoop dat het voorlopig de laatste regen is!