Bellerive sur Allier

19 september 2019 - Bellerive-sur-Allier, Frankrijk

Donderdag 19 september

Gisteravond nog de eerste helft van Atletico Madrid -Juvenus gekeken. Atletico was gevaarlijker maar de Ligt en zijn medeverdedigers bleven overeind. Rust 0-0 en toen maar gaan kaarten dat Bep weer won(6-8) Later keek ik op teletext en zag dat het nog 2-2 was geworden dus tweede helft was veel leuker!
Vanmorgen was het koud in de camper, 12 graden! Dus de kachel even aan en dan is het zo behaaglijk. Dat het koud is komt omdat we in de schaduw staan van een berg die vanmorgen in de mist zat want de lucht is helder blauw! Brood hadden we gisteren al gehaald en na het eten de boel weer voor elkaar maken voor de volgende trip. Maar ook onze Engelse buren vertrokken en daar eerst nog een praatje mee gemaakt. Kwamen uit het midden van Engeland, in de buurt van Nottingham. Hebben nog 3 weken en gaan richting Pyreneeën en via de kust terug om nog aan te gaan bij een nicht die in Bretagne woont. Zij gingen eerst "lossen" en wij er achter aan. Om 9.30 vertrekken we uit Rétournac en de auto geeft 8 graden aan! Klimmen een stuk omhoog over de D9 en komen weer op een soort hoogvlakte van ong. 900m. Ook hier agrarisch gebied met ook houtindustrie. Een prachtige route met een afdaling naar Dore l' Eglise en komen op de D906 richting Ambert. Daar net even voorbij gaan we koffie drinken waar het in de schaduw nog maar 15 graden is (zijn we niet gewend!) we rijden verder langs de rivier de Dore, een mooie route die met de rivier mee slingert. We rijden langs Thiers en vlakbij Vichy is een Lidl waar we wat boodschappen gaan doen. Dan nog het laatste stukje naar de camping die we op het oog hebben. Maar een bord "Route Barré" dus weg afgesloten! En maak die meneer van de Tom Tom maar eens wijs dat je een andere weg moet volgen! Maar we dachten dat hij het gevonden had, we moesten over een smalle weg en een tunnel van 3,2m hoog en 2,9m breed onder door en kwamen op dezelfde weg weer uit! Dus zelf een weg zoeken die we vonden en na 10km had onze Tom Tom meneer het ook gevonden. Kwamen om 13.15 op de camping aan die zeker een Duitse eigenaar heeft want tot 14.00 is hij gesloten. Er overheen gewandeld en veel bomen en erg stoffig! Er is nog een camping hier in de buurt en daar gaan we heen. Daar konden we overheen rijden en zelfde laken en pak, veel bomen en stoffig. Een parkeerplaats opgezocht en eerst gegeten. De boeken er bij en de app op m'n telefoon geraadpleegd en gezien dat er vlak bij een camping is met een camperplaats er voor. Daar heen gereden en eerst ingeschreven en op de camperplaats gaan staan waar wel 40 campers kunnen staan. Ook de camping eigenaren spelen er op in dat er steeds meer campers komen en die niet van veel bomen houden (schotel!). Maar wel met ruimte om je luifel uit te draaien en de stoelen en tafel buiten kunnen zetten. We zetten de camper op een mooie plek en ook sluiten we hem aan op de stroom die hier ook is. Na de thee ga ik nog een rondje lopen en we zitten vlak bij de Rivier de Allier en dan kijk je zo op de brug die naar het centrum van Vichy gaat. Vichy is ook bekend van WOII toen de Franse regering  hier hun zetel had en samenwerkte met de Duitsers. Deze regering  werkte samen met de Duitsers aan de vervolging van de Joden. Vichy werd in 1944 door de vrije Fransen bevrijd. We drinken een wijntje aan de andere kant van de camper omdat het daar nog heerlijk is. Om 19.00 uur gaat Bep aan het eten beginnen en ik aan de administratie.
We staan op een goede plek waar de zon pas laat achter de bomen gaat (19.25) Het blijft dus lekker in de zon. Voordat we gaan eten berg ik de tafel en stoelen op. We eten weer lekker en Bep wast weer af. Dan de deur dicht om de warmte er in te houden want het is weer heel helder en zal het wel snel afkoelen.

1. Diane Honingh:
    19 september 2019
    De app op je telefoon werkt ook heel fijn als je TomTom niet werkt!