Bellerive sur Allier

20 september 2019 - Bellerive-sur-Allier, Frankrijk

Vrijdag 20 september

Gisteravond de eerste helft van Glasgow Rangers tegen Feyenoord gekeken dat met rust 1-0 stond. Zat er niet in dat het een gunstige uitslag voor Feyenoord zou worden dus wat anders gekeken.
Vanmorgen was het koud in de camper en eerst de kachel aangezet en dan nog even terug naar het warme bed! Als het behaaglijk is stappen we er uit en ik ga douchen hier op de camperplaats en Bep douchen in de camper.
We hebben besloten om hier nog een dag te blijven omdat het prachtig weer is en alle voorzieningen hier aanwezig zijn. (Al is het sanitair beperkt). Na het eten haal ik de fietsen er af en gaan we eerst buiten koffie drinken. Het is al weer lekker buiten en als de koffie op is gaan we op de fiets naar Vichy. Mooi fietspad langs de Allier en dan over de brug rechtsaf en dan de stad in. De fietsen bij Eglise Saint Blaise. Deze kerk bestaat uit twee delen een oude van 1672 en het nieuwe gedeelte dat in 1959 ingewijd is. De betonnen toren is 67m hoog. We lopen door wat winkelstraten en komen op het Place de General de Gaulle. Een groot plein waar een parkeergarage onder zit. Ook staat het mooie gemeentehuis en het grote postkantoor aan dit plein.
We lopen terug langs Eglise Saint Louis waarvan de eerste steen in 1862 gelegd is. De laatste renovatie was in 2013 klaar. Dan nog wat winkelstraatjes en het valt ons wat tegen, we hadden er meer van verwacht. Daarna lopen we naar het Park van de Warmtebronnen. Deze bronnen waren al door de Romeinen ontdekt welke rustgevend en helend werden gezien. Bij Vichy was toen een doorwaadbare plaats door de rivier de Allier en groeide uit tot een plaatsje met de naam Vippiacus.
Later werd het plaatsje steeds beter bekend door de aristocratie waaronder ook leden van het Franse Koningshuis.
Nu heeft het ong.25.000 inwoners. Wij vinden het park wat ouwbollig dat in 1730 is aangelegd. Er zijn daar ook wel wat winkels maar peperduur! Nadat we een rondje door dat park hadden gelopen zijn we terug gegaan naar onze fietsen. Daarna nog een stuk langs de Allier gefietst en weer terug naar de camper. Luifel uit en daar onder eerst eten want het was al tegen tweeën!
De rest van deze middag maar genieten van het mooie weer want de vooruitzichten voor volgende week zijn minder met wat regen!
Dat doen we dus en zien de camperplaats langzaam vollopen. Als we aan ons wijntje zitten dan zijn de 40 plaatsen allemaal bezet. Onder de luifel is het om 5 uur nog 30 graden!
Bep gaat om 7 uur aan het eten beginnen en dat eten we buiten op want het is nog heerlijk!
Bep afwassen en ik de boel buiten opruimen. Ik loop nog een rondje en zie dat de camperplaats helemaal vol zit. Vandaag weer een prachtige dag!

1. Diane Honingh:
    20 september 2019
    ach, het weer kunnen ze nog niet eens een dag van te voren goed voorspellen moet je maar denken. Voor het zelfde geld valt de regen ‘s nachts en valt het allemaal reuze mee. Jullie hebben het sowieso ontzettend getroffen met het weer. Gewoon al bijna 4 weken met volop zomerweer!!