Dieulefit

15 september 2019 - Dieulefit, Frankrijk

Zaterdag 14 september

Gisteravond tot kwart voor elf buiten gezeten. Ook nog twee spelletjes Skip Bo gedaan dat gelijk eindigde. Dus schiet ik er weinig mee op om Bep in te halen (4-6)
De maan was vol en gaf veel licht om veel sterren te kunnen zien.
Vanmorgen weer prachtig weer, we raken er aan gewend. De camping is aardig vol, ook de tenten zijn goed bezet en dan is het lastig als ze van de drie sanitaire blokken er twee aan het schoonmaken zijn!
Weer brood halen bij da bakker die hier erg lekker brood heeft en soms nog warm is.
Na het eten ga ik mijn wandelspullen bij elkaar zoeken. We drinken eerst koffie en dan vertrek ik naar Eglise de Comps over de GR 9. Achter de protestantse kerk om omhoog en dan kom ik op een asfaltweg. Aan deze weg veel protestborden omdat ze hier 149 woningen en appartementen willen bouwen. Met borden van dat de school 4km ver is en teveel verkeer en ook dat de natuur er onder te leiden hebben. (Zwanen hebben ze hier niet!) Kom op de GR9 en volg het pad omhoog. Ik heb het al diverse keren gelopen maar het blijft een prachtige wandeling. Kom bij de Eglise de Comps aan en het is er erg rustig. Loop een rondje en ga ook altijd even over het kerkhof met mooie graven. Er is ook een kleine Urnenmuur bij gekomen. Daar ook de lunch genuttigd en er kwamen wat meer mensen een kijkje nemen. Ook vier dames van half in de veertig die wandelend aankwamen. Maar toen ik mijn eten bijna op had vertrokken die weer naar het pad wat ik ook zou lopen. Net als je omhoog gaat naar de Col de Poustrele (851m) hadden ze een pitstop en liep ik hen voorbij. Het is best steil omhoog en sommige momenten gestopt om van het uitzicht te genieten en een foto te maken (en even uitrusten!) Eenmaal boven gekomen neem ik ook weer een pauze om wat te drinken en te eten. Hier kan je kiezen, of 5km, of 3,7km naar Dieulefit. Ik liep altijd de 5km maar dan moet je nog 70m omhoog en dan heb je een hele steile afdaling met losse stenen en de laatste keer dat ik dit gelopen heb, had ik voor mezelf hier al afscheid van genomen.
Ik word ook ouder en ze zeggen dat je dan ook wijzer wordt en dus nam ik het pad van 3,7km.
Net toen ik weer verder wilde gaan kwam één van de dames boven en die gingen wel die 5km lopen! Maar het pad dat ik nam is ook redelijk steil maar door het bos maar dan heb je niet zoveel uitzichten.
Het was nog een hele tippel naar Dieulefit. Door de winkelstraat terug waar de meeste winkels dicht waren. Gaan meestal na 3 uur weer open.
Bep zat te lezen en had een hele tijd vanmorgen met de Duitse buurvrouw gepraat die naar een festival in Poët Laval gaat vandaag. Eerst wat gedronken voordat ik ga douchen.
Na de thee even een ontspannen houding voordat het tijd is voor een biertje. Net als Bep dat zou inschenken komt de Duitse buurvrouw terug en verteld over wat ze gezien heeft. Het gaat over een stichting die boerderijen opkoopt en dan ook met jonge mensen daar een biocultuur begint om groenten te verbouwen. Maar onze buurvrouw is ook zo want maakt haar eigen kleren. Van oude T shirts maakt ze weer jurken en broeken van. Ook breit ze haar eigen sokken.
Vandaag ook weer warm al is er wat lichte sluierbewolking. Maar evengoed 35gr. onder de luifel!
Als we aan ons biertje/wijntje zitten zijn er Nederlanders bezig om de voortent neer te zetten. Ik word er al moe van als ik er naar kijk. Ik denk dat het de eerste keer is dat ze die opzetten want er moet steeds op een tekening gekeken worden. Maar ze blijven kalm, er vallen geen harde woorden! Bep gaat om 7 uur met het eten beginnen. We eten weer buiten en het is al donker als ik terugkom met de afwas. Meestal droogt Bep het dan af maar is in conversatie met de Duitse buurvrouw dus droog ik maar af! (Opzet?)