Gray

28 september 2019 - Gray, Frankrijk

Zaterdag 28 september

Gisteravond toen ik de vuilnis weg ging gooien was het droog en was er nog één plek over van de 22 plaatsen. Het was Bep haar TV avond met Dance, dance, dance. Ik ben wat gaan lezen!
Maar nog wel een stukje van de laatste uitzending van Jinek gezien waar ze toch wel ontroerd afscheid nam van de NPO. Jammer dat ze voor RTL gaat werken want ze had vaak leuke gasten aan tafel, zo ook deze avond.
Vanmorgen half bewolkt met af en toe een zonnetje. Nadat ik me gewassen had, de fiets van de camper gehaald en op de fiets naar de Lidl en brood gehaald dat nog warm was!
Na het eten ook Bep haar fiets er af gehaald en eerst koffie gedronken. Daarna zijn we noordwaarts de Saône gaan volgen. Een mooi fietspad maar ook erg rustig want je komt niet door dorpjes en we kwamen ook niemand tegen! Wel een paar plezierboten en vissers die op de kant zitten. Het meeste is veeteelt en ook wat landbouw en bossen want hier is ook een natuurgebied. Verschillende soorten vogels gezien waaronder enkele soorten roofvogels waar ik de naam niet van weet. We fietsen naar Autet een klein dorpje van ruim 300 inwoners. Weinig te beleven, er is alleen een bakker en natuurlijk een kerk, Eglise Saint Pierre et Saint Paul met een mooi onderhouden kerkhof er om heen. Binnen is het eenvoudig. We rijden weer naar beneden en komen bij een brug en een parkje. Daar drinken wij de koffie en wat lekkers dat we meegenomen hebben want hier is niets te koop! Als dat op is rijden we weer terug langs de rivier. We slaan af naar het dorpje Rigny dat ruim 600 inwoners telt. Daar valt ook weinig te beleven en rijden door naar de kerk om daar even te gaan kijken. Ook rondom deze kerk, Eglise Saint Etienne, is het kerkhof, alleen niet zo mooi onderhouden. Binnen ook eenvoudig. Zoals jullie wel hebben gelezen zit het wel goed met ons kerkbezoek. Alleen treffen we het niet want er is nooit een pastoor of dominee! De lucht betrekt wat en we zetten de fietsen een standje hoger en fietsen terug naar de camper waar we om 13.40 arriveren na 41km gefietst te hebben. We zijn nog geen 5 minuten binnen als het begint te regenen. We gaan eerst eten en als het op is, is het al weer droog!
Ook rijden we samen nog even naar de Lidl om een paar boodschappen te halen. We zijn net weer binnen, is er weer een klein buitje! We hebben mazzel vandaag!
De rivier de Saône is 480km lang en de bron ligt in de Vogezen bij Vioménil op 392m hoogte en stroomt bij Lyon in de Rhône. Dit water stroomt dus naar de Middellandse zee. De bronnen van de Maas en Moezel liggen hier ook in de Vogezen en dat water stroomt naar de Noordzee!
De Saône is 365km bevaarbaar dat in het stadje Corre begint en 24 sluizen heeft.
 De rest van de middag blijft het droog met af en toe de zon. Als we aan ons wijntje zitten is het lekker buiten maar te laat om nog buiten te gaan zitten. En voor Diane, we luisteren naar John Denver en James Taylor.  Spreek m'n Franse buurman en die zegt dat per 1 oktober de prijs met meer dan 100% omhoog gaat, van 5 euro naar €10,40!
De weerberichten zijn goed voor morgen en als dat zo is blijven we nog een dag. Want als we nog noordelijker gaan zijn de weerberichten slechter! Bep gaat kwart voor zeven weer wat lekkers maken want na zo'n fietsdag moeten de verbranden calorieën weer aangevuld worden!
Ook als ik de vuilnis ga wegbrengen is er weer avondrood maar dat heeft ons vandaag een beetje in de maling genomen, morgen maar afwachten!
De camperplaats staat vol en er komen nog meer campers aan, maar geen plaats meer!

1. Diane Honingh:
    29 september 2019
    Fijne muziek om naar te luisteren!!
    Enne... kerkbezoeken genoeg tot aan de volgende reis? Ik denk dat als je alle bezoeken neemt je op meer dan 1x per week gemiddeld komt!
    Hier is het dit weekend compleet herfst, niks aan dus en het verveelt erg snel! Fijne zondag!! X