Gray

27 september 2019 - Gray, Frankrijk

Vrijdag 27 september

Gisteravond lekker bakkie thee genomen en op tijd naar bed!
Vanmorgen toen ik brood ging halen zag ik dat onze nieuwe buurman, die gisteravond in het donker aankwam, uit Spanje komt, dus 5 nationaliteiten! Telde de campers en dat waren er 17!
Het is ong 1km lopen naar de bakker en ook hier hebben ze alle tijd. Alle nieuwtjes worden besproken en of er nu 3 man staat te wachten tot hij of zij aan de beurt is geven ze niet om, ze praten gewoon door en niemand wordt zenuwachtig! (Behalve wij Nederlanders!)
Rustig aan gedaan want we hoeven maar een klein stukje te rijden. Er zijn er dan al een paar weggereden als wij om 10.10 vertrekken uit Lamarche sur Saône. Weer over de D976 door een paar dorpjes en langs landbouwvelden komen we om 10.50 op de camperplaats in Gray aan.
We kunnen een plaats uitzoeken op deze prachtige camperplaats en alles is hier aanwezig.
Als de camper staat gaan we eerst koffie drinken. Het regent af en toe vanaf we vanmorgen zijn vertrokken. Maar de temperatuur is goed (19gr) en als het even droog is ga ik water bijvullen. Spreek nog de Nederlandse overbuurman van achter in de 70 die al 20 jaar met de camper op reis gaat. Veel in de Scandinavische landen geweest en helemaal bovenin aan de Russische grens is geweest. Het loopt weer aardig vol, met campers, zo tegen etenstijd. Na het eten, als alles weer is opgeruimd, lopen we om 2 uur naar het stadje. Het is ongeveer 1km lopen dan ben je er. De winkels zijn nog dicht als wij er zijn, gaan om half drie open. Ook hier en in vele dorpjes zie je winkels te koop staan of te huur. Een bakker is er meestal nog wel en een slager en af en toe een klein supermarktje. Gray is wat groter en heeft twee supermarkten en nog wel wat winkels in de binnenstad. Wel even leuk om doorheen te lopen. We lopen naar boven waar ooit een kasteel gestaan heeft. Dit kasteel is in de 11e eeuw gebouwd en er is nog een stuk muur, toren en een poort van over. Het is nu museum. Ook een oud gemeentehuis uit de 16e eeuw met arcaden aan de voorkant. We lopen verder en komen bij de kerk waarvan de toren in de steigers staat.
Het begint net te regenen en wij maken er een schuilkerk van! Deze kerk, Notre Dame de Gray, is tussen 1478 en 1560 gebouwd en staat op de plek waar hiervoor een oudere kerk heeft gestaan.
Binnen was orgelspel wat toch een bepaalde sfeer geeft. Eenvoudig maar toch wel mooi! Bep nog een kaars opgestoken voor de mensen die we lief hebben en lief hebben gehad. Als we weer naar buiten gaan is het droog, misschien had de kaars daar ook invloed op! Dan lopen we weer naar beneden en komen bij de brug uit die over de Saône gaat. Lopen terug naar de camper en gaan een kop thee drinken. Als we aan ons wijntje zitten begint het weer te regen. Maar met de liederen van BZN op de achtergrond smaakt het wijntje toch weer lekker!
Bep gaat om kwart voor zeven weer met het eten beginnen. Nog steeds buien maar er is wel avondrood en het gezegde is:" Mooi weer aan boord" en daar zullen we ons maar aan vast houden!

1. Diane Honingh:
    27 september 2019
    Hazes dus ingeruild voor BZN, wat luister je morgen?