Lamastre

16 september 2019 - Lamastre, Frankrijk

Maandag 16 september

Gisteravond nog één spelletje Skip Bo gedaan dat Bep glansrijk won (6-7). Het was nog wel heerlijk buiten maar we wilden het laatste stukje van de Postcodeloterij zie en zagen dat ook deze week de prijs onze deur voorbij ging. Ook wilde we de familie Kruis zien dat daar op aansloot. Ook nu was het weer een hele heldere lucht met de (bijna) volle maan. Het was nog 22 graden toen we naar bed gingen.
Vanmorgen weer prachtig weer, het kan niet op! Naar de bakker en na het eten opruimen en de camper weer rijklaar maken. Toen we zover waren hebben we afscheid genomen van onze buren en van Jaqueline en Francois. Ook van Antoine die bezig was om de voortent van Charly af te breken. Om 9.30 vertrokken we van de camping. Maar eerst naar de Super U waar we het vuile water makkelijk kunnen lossen en meteen tanken. Bep was ondertussen de winkel ingedoken om boodschappen te doen. Als alle boodschappen weer een plaatsje gekregen hebben in de camper vertrekken we om 10.10 uit Dieulefit. Richting Bourdeaux, wat een prachtige route is met zicht op Les Trois Becs, en dan naar Crest en via de D111 naar Valence. Nadat we de Rhône overgestoken zijn,  gestopt voor de koffiepauze en daarna richting Lamastre wat ons reisdoel is vandaag. Eerst flink stijgen naar de Col de Fans op 754 m. Daarna weer wat afdalen naar Lamastre waar we om 12.45 aankomen. Je moet de officiële camperplaats overrijden en in de hoek rechts af en daar kan je bij het riviertje gaan staan. Er staan er al heel wat en wij zoeken ook een mooi plaatsje. Installeren ons en luifel uit, stoelen en tafel er uit en eerst gaan eten. Het is weer behoorlijk warm vandaag, het is 32 graden! Na het eten maak ik een kort rondje en zie dat er morgen markt is. Vraag even aan een oude baas en de markt is in het centrum en hier komen alleen auto's om te parkeren. Dan even lekker in de schaduw zitten en wat lezen.
Lamastre is in 1790 ontstaan uit drie gemeenschappen. Het ligt in de Ardèche en heeft ruim 2500 inwoners. Er is een spoorlijn die Lamastre met Tournon sur Rhône verbind maar nu alleen nog voor toeristische doeleinde gebruikt wordt. Het spoor ligt in het dal van de rivier de Doux. Er is een diesellocomotief en nog een stoomlocomotief die  Mallet heet. In het voormalige station is de "Office de Tourisme" gevestigd. De spoorlijn is in 1891 geopend en in 1968 is de lijn gesloten. In 1970 werd de lijn van 33km weer geopend voor de toeristen.
Wij lopen het stadje in om te kijken waar de bakker is en waar de markt wordt gehouden. Er zijn wel wat winkeltjes en wat terrasjes. Ook nog een ruïne van het kasteel  van Pécheylard en twee kerken, een katholieke en een protestante. We lopen een rondje en gaan weer terug naar de camper. Drinken thee in de schaduw van de camper want in de zon is het nog veel te heet, het is 33 graden! Hier onder de bomen zitten wel 30 mensen te praten en te kaarten. Even verder op, onder de brug, ook in de schaduw zijn een stel mannen aan het jeux de boulen. Wat leven die mensen rustig en genieten van hun oude dag. Net als wij, alleen doen wij het op een andere manier!
Wij nemen een wijntje en ondertussen vertrekken er een paar campers maar er blijven er nog genoeg over om samen de nacht in te gaan. Later komen er weer wat bij.
Bep gaat eten maken en als de zon achter de bomen gaat is het heerlijk. We eten weer buiten en na de afwas ruim ik de luifel op en gaan we nog heerlijk genieten van deze avond.

1. Diane Honingh:
    16 september 2019
    Geloof me.. het mooie weer kan echt op. Hier was het ongezellig vanmorgen: grijs en regen! Bah