Lamastre

17 september 2019 - Lamastre, Frankrijk

Dinsdag 17 september

Gisteravond dus nog een poosje buiten gezeten maar het is hier om 20.45 donker. Om half tien werd het wat frisser en zijn we naar binnen gegaan en TV gekeken.
Vanmorgen al vroeg wat drukte op het parkeerterrein. Ze waren witte lijnen aan het trekken om de geparkeerde auto's op een rijtje te krijgen. Want vandaag is er markt in Lamastre. We zouden hier eigenlijk één nacht blijven maar omdat er vandaag markt is blijven we nog een nachtje. Anders moeten we op het heetst van de dag gaan rijden. Hier is ook een keurig toilet dat om 8 uur open gaat en schoongemaakt is. Als m'n haar weer in de krul zit ga ik het stadje in naar de bakker. Er staan al diverse auto's geparkeerd en ook in het stadje staan de kramen al klaar om de kopers te ontvangen. Een "Flute" gekocht en dat was nog warm. Na het eten de afwas en binnen even ordenen, stoelen en tafel naar buiten en aan de koffie. Hier in Lamastre is een behoorlijke grote markt en daar gaan veel mensen uit de buurt naar toe. Het is ook een ontmoetingsplaats want vele zien we elkaar begroeten en daarna een praatje maken. Er is dan ook van alles te koop en wat opvalt, weinig toeristische spullen. Ik koop nog een pet omdat ik de mijne vergeten ben mee te nemen! Al op diverse markten gekeken en gepast maar mijn maat zat er niet bij! Ook die verstelbare paste ik niet, te klein! Maar hier stond een mannetje, en hier in deze streek hebben ze zeker ook grote hoofden, want hij had mijn maat! Bep veel leuke dingen gezien maar niets gekocht! We zijn zo'n dik uur over de markt gelopen en toen hadden we het wel gezien. Dus terug naar de camper. Ik ben toen nog even naar het "Office de Tourisme" gelopen voor wat informatie.
Ik vraag naar de Stoomtrein en zij zegt dat hij over 10 minuten aankomt en dat dat wel een leuk fotomoment is. En inderdaad een mooi gezicht dat de stoomloc met een dieselloc er achter met een goederenwagon en vijf rijtuigen aan komen rijden. De stoomlocomotief is van 1903 en wordt losgekoppeld en gaat naar de draaischijf om gedraaid te worden. Dit gebeurd met de hand want de locomotief staat precies in balans! De rijtuigen zaten vol en ik las dat je beter van tevoren kunt boeken om mee te gaan anders zit hij vol! In de goederenwagon zaten veel fietsen van mensen die de 33km terug fietsen. De trein gaat dan ook één keer heen en komt om 12 uur aan en gaat dan om 15.00 uur weer terug zodat de winkeliers en restaurants van Lamastre er ook nog wat aan verdienen! Wij eten ook onder de luifel en daarna ga in naar de ruïne lopen waar je een mooi uitzicht hebt. Toch een behoorlijke klim en boven bij die ruïne aangekomen is er weinig onderhoud gepleegd aan de paden en om de ruïne heen, waar veel prikkers staan! Van het kasteel is weinig over maar je hebt hier wel een mooi uitzicht. Dan loop ik weer terug en zweet behoorlijk want het is weer warm vandaag en daarom is Bep niet mee omhoog!
Er zijn weer wat campers bijgekomen en wij draaien de camper om zodat we bij de deur in de schaduw zitten. We houden ons verder rustig deze middag, genieten van het weer en de rust nu de meeste auto's weer vertrokken zijn.
Wij aan de thee en ook de kaarters en jeux de boulers verschijnen weer nu de geparkeerde auto's weg zijn. Als je die mensen zo ziet wat een rust er van uit straalt, net zoals op de markt de mensen elkaar spreken en met elkaar om gaan. Ik denk dat we in Nederland daar geen tijd meer voor hebben, wij moeten nog zo veel!
Maar als de klok 5 slaat schenkt Bep weer een lekker wijntje in en ook wij genieten van de rust en van ons wijntje!
Het is kwart voor zeven dat Bep met het eten gaat beginnen. We eten buiten in de schaduw van de camper want het is nog steeds warm!
Samen afwassen, net als vroeger! Als alles weer op z'n plek ligt gaan we nog even buiten zitten. De zon is weg en hier wordt het snel donker! Nu dit even afmaken en dan naar Ajax-Lille kijken en hopen op een goede en leuke wedstrijd