Port Lesney

30 augustus 2019 - Liesle, Frankrijk

Vrijdag 30 augustus

Gisteravond toen de afwas en het blog klaar waren hebben we weer de kaarten geschud. We deden drie spelletjes en ik moest het onderspit delven, 2-1 voor Bep dus wordt het 3-2.
Het was tegen half elf dat we naar binnen gingen. Het werd wat klam maar de temperatuur bleef goed. Nog wat TV gekeken en tegen twaalven naar bed.
Vanmorgen weer een strak blauwe lucht toen ik om 8 uur het luik openschoof. Na het ontbijt Bep een wasje doen en ik de fietsen er af gehaald. Toen de was hing, koffie gedronken en op de fiets naar Mouchard, over het mooie fietspad. Daar is een supermarkt en daar wat boodschappen gehaald. Op de heenweg liep de weg omhoog maar met volle fietstassen dus naar beneden. (Tames Hollingen!) We waren weer tegen twaalven bij de camper en om half één gegeten. Bep vond het veel te warm om deze middag nog een stuk te gaan fietsen. Dus ik alleen langs de rivier de Loue gereden naar Champagne sur Loue. Ook een uitgestorven dorpje waar ook een camping is. Ik rijd verder en kom bij Moulin Neuve, bij een stroomversnelling waar ik wat kanoërs zien tobben om hun kano de goede richting uit te sturen. Onderweg nog wat houtverwerkings bedrijven gezien en roodbonte koeien en ik weet niet of dat de Jura County is, misschien een expert die dat leest en de foto bekijkt en mij dat even bericht. Ik rijd over een brug van de Loue, die de grens is van het Departement Doubs en Jura en kom in Arc et Senans. Hier is een Zoutziederij uit eind 18e eeuw. Opgezet door Lodewijk XVI. Zout was in die tijd kostbaar en de Koninklijke familie bracht dat veel geld op aan de belastingen op zout. Maar in 1895 sloot de zoutziederij omdat de productie niet toereikend was en door nieuwe technieken achterhaald. In 1927 gerestaureerd en staat sinds 1982 op de werelderfgoedlijst van Unesco. In 1938 werd er een kamp ingericht voor Spaanse Republikeinse vluchtelingen en in de oorlog een onderkomen van Duitse soldaten. Ik rijd weer terug over de brug en ga via Cramans naar Mouchard waar ik nog wat drinkwater meeneem want op de camping smaakt het erg naar chloor. Zo ben ik weer om half vier terug na een ritje van 20km
Bep heeft een ontspannen middag gehad en haar boek uit gelezen. Na de thee wachten tot de kerkklok 5 uur slaat en dan nemen we een wijntje. Ook eten we weer laat maar dat heeft met de temperatuur te maken. Bep wast af en ik ruim de luifel op en als ze terug is droog ik af!