Agadir

5 mei 2018 - Agadir, Marokko

Zaterdag 5 mei

Gisteravond was er veel wind en dus de schotel niet opgezet. Eerste keer dat we de kranslegging op de Dam gemist hebben maar wel twee minuten stil gehouden al was het een uur te laat wegens tijdsverschil. Bep niet lekker en gisteravond een uurtje onder de sprei gedoken. Had ook geen trek in een wijntje en zijn niet laat naar bed gegaan.
Vanmorgen mooi weer en in het mooie sanitaire gebouw de sanitaire handelingen verricht.
Bep nog steeds niet de oude dus gaat niet mee naar Agadir.
Na de koffie ga ik naar de bus die om 10 uur vertrekt. Langs de kust met mooie stranden naar Agadir. In 1505 bouwde een koopman een fort ten noorden van de stad en werd een belangrijke haven op de zeeroutes naar Soedan en Guinea. Het is nu een belangrijke haven geworden voor olie en fabrieken waar vis wordt ingeblikt. Agadir is ook de belangrijkste visserijhaven van Marokko. Ook wordt er veel fruit uit de vruchtbare Soussvlakte verwerkt. Op 29 februari 1960 om half twaalf 's nachts was hier een aardbeving van 15 seconden die de stad verwoestte. Er vielen 15.000 doden en er werden meer dan 3600 huizen verwoest en daardoor veel daklozen.
Het is dus een vrij nieuwe stad waar we met de bus doorheen reden. Bij de boulevard werden we afgezet en om half drie weer terugverwacht. Kees, die alleen is, vroeg aan mij om samen deze dag door te brengen omdat ik ook alleen was. Dus eerst langs het mooie en brede strand en kwamen langs wat winkeltjes. Kees wil een leren jas en we belandde bij een winkeltje en die man wilde zaken doen! Maar Kees wil wachten tot we in Fez zijn omdat daar de leerlooierijen zijn en misschien goedkoper zou zijn. Wij dus door en langs de mooie jachthaven waar ook wat restaurants zijn en er een entrecote op het menu stond. Dat stond ons wel aan en het was nog vroeg en zouden op de terugweg daar gaan eten. Naar de vissershaven waar we niet in mochten. Er stond douane en daar kom je niet in! Ik nog een foto gemaakt maar werd teruggefloten dat dat niet mocht! We liepen een stukje verder en kwamen een "mannetje" tegen die zei dat hij visser was en een restaurant had. Wij achter dat "mannetje" aan en kregen een rondleiding door visrestaurantjes en ook waar  je de schoongemaakte vis kon kopen. Sliptong, kreeft en nog heel veel meer soorten vis waar ik de naam niet van ken (geen interesse?) Hij wilde ook de haven nog even laten zien maar dat was nog meer dan een km lopen de berg op. Daar hadden we geen tijd meer voor dus het "mannetje" bedankt en een fooitje gegeven. Daar lopen heel veel mensen op om aan geld te komen. Kees en ik terug naar het restaurant en een entrecote met frites en salade besteld  met wat drinken (geen alcohol!) en kwamen ook Ger en Rien aanlopen die bij ons gingen zitten en dat ook bestelde.
Heerlijk gegeten en voor 11 euro heerlijk gegeten. Dan met z'n vieren langzaam terug naar de bus en kwamen nog langs dat winkeltje waar je een leren jas kunt kopen. De man herkende Kees meteen en we belandde met z'n vieren in zijn winkel. Eind van alles was dat Kees met een leren jas de deur uit ging. Het begon met 200 euro en kreeg hem voor 1300 DH wat ong 118 euro is. Hij had niet genoeg geld bij hem en wij de tas bij ons gehouden en Kees met de koopman naar de pinautomaat. Kees blij en wij op de bus aan. Verschillende, vooral vrouwen, hadden wat gekocht en lieten hun koopwaar zien. Dan in de bus en nog naar de Kasba, een versterkte burcht waarvan de muren opnieuw opgebouwd waren na de aardbeving. Daar heb je een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving. Om 4 uur waren we weer terug en Bep voelde zich gelukkig al wat beter. De achterblijvers waren vandaag ook weer terug gekomen en Bep had er verschillende gesproken. Thee gedronken en het verhaal van vandaag verteld. Dan nog even naar het zwemparadijs gelopen waar alle schoolkinderen van Agadir hadden gezwommen. Ik denk dat er wel een kleine duizend kinderen waren. Een prachtig zwembad met glijbanen, diepe, ondiepe baden, gewoon prachtig. Er stonden ook heel veel schoolbusjes op de camping waar 30! kinderen in moesten (bij ons mogen er 8 in!) daarna een wijntje en Bep nam ook een wijntje, betekend dat het weer goed met haar gaat. We eten soep met brood want ik heb al warm gegeten en Bep wil nog niet zoveel eten. Het weer was vandaag weer prachtig, minder wind en heerlijk nog buiten gezeten tot het eten want als de zon weg gaat wordt het fris.
Het is weer een veel te lang verhaal!