Besalù

16 april 2018 - Besalú, Spanje

Maandag 16 april

Vanmorgen wat bewolkt maar niet echt koud. We vertrokken om 8.50 uit La Roche Blanc en daarvandaan is een klein stukje naar de A75. Ik had veel drukte verwacht van vrachtauto's maar dat viel reuze mee. Dus weinig verkeer op de weg en de camper op cruise control. We gingen omhoog en reden over een hoogvlakte. Het hoogste punt was 1121m. Maar daar was het ook mistig en slechts 8 graden! De hele weg was het wat heiig maar toch konden we genieten van het mooie landschap. Even voor de tolbrug bij Millau gestopt om koffie te drinken. Dan over de tolbrug (€12,40) wat toch een fascinerend bouwwerk is. Vorig najaar zijn we er met Twan en Lisette onderdoor gereden.
Zo doorgereden naar Béziers en daar begon de tolweg en dus er af. We zouden een stukje binnendoor om te eten en te tanken. Door Béziers heen en aan de rand was een supermarkt met een tankstation. Eerst getankt en daar ook gegeten. (Nog even een doos witte wijn gehaald!) Binnendoor naar Narbonne en wat ons opviel dat het enorm waaide. Vanmorgen geen wind en nu je stuur goed in de handen houden! Bij Narbonne weer de tolweg op en zo naar de Spaanse grens. Even daarvoor tol betalen en we passeerde om 15.05 de grens en waren in Spanje. Ook daar een kaartje nemen voor de tolweg. Bij afslag 4 er af, tol betaald, en naar Besalù. Een stadje waar we al eens eerder geweest zijn maar toen nog met auto en caravan. Om 15.45 waren we daar en zijn meteen het stadje ingelopen. Mooi oud stadje met een brug uit de 12e eeuw en een mooie poort er op. Door het stadje gelopen dat 2500 inwoners heeft. Het was al een strategische vestingstad in de Romeinse tijd op een kruispunt van 3 gewesten en afgeschermd door twee rivieren, de Flavia en de Capellades. Met een eeuwenoude kerk San Pedro en het San Vicente kerkje uit de 13e eeuw. Het was erg rustig in het stadje en waren er zo doorheen gelopen. Om 17.15 weer terug bij de camper en daar eerst wat gedronken. Moesten wachten tot 17.35 om ons wijntje te nemen. Er staan hier nog 5 andere campers, Fransen, Spanjaarden en Engelsen!
Het is bijna 7 uur als Bep aan het eten begint. Hier heerlijk weer zo'n 22 graden. Vandaag 519 km gereden