La Roche Blanc

15 april 2018

Zondag 15 april

Vannacht goed geslapen in de camper en toch wel vroeg wakker.
Eerst nog even het kacheltje aan omdat het 13 gr. was in de camper.
Ziet er buiten mooi uit, zon en geen wind. Ook om 8 uur luid de kerkklok met het Uitdammer niveau!
Na eerst wat strubbelingen bij de slagboom (hoe werkt het met de code, enz?) gingen we om 8.50 weer op weg. Onze Tom Tom juffrouw had een toeristische route voor ons bedacht om weer op de goede weg naar Troyes te komen. Wel een prachtige omgeving en door hele mooie kleine dorpjes.
Voorbij Troyes naar Auxerre en daar na 30km gestopt om koffie te drinken. Bep nog haar jongste broertje opgebeld die vandaag 58 jaar wordt. Over de D 977 naar Nevers en we zijn al zoveel keren in Frankrijk geweest maar wat is het toch een mooi land. Ook zie je hoe zuidelijker je komt de natuur wat verder is, vooral aan het koolzaad dat hier helemaal in de bloei staat.
Bij Nevers over de Loire en daar even voorbij op een parkeerplaats gegeten. Ook meteen tanken, al scheelt het hier 40 cent met Luxemburg! Maar met een gerust hart verder (Bep) over de N7 naar Moulins en naar Clermont Ferrand. Een stukje verder is een camperplaats, in la Roche Blanc, en daar rijden we heen. Niet ver van de A75 dus kunnen we morgen zo verder. Het is een camperplaats met voorzieningen en er zouden 100 (!!) campers op kunnen staan. Maar er staan er maar drie dus is er laats genoeg om een mooi plekje uit te kiezen, (16.15) Dat hebben we met uitzicht op bergen en Clermont Ferrand. Het is een camperplaats met voorzieningen, alleen geen stroom. Ik de stoelen buiten en eerst een kop koffie en dan is de vijf in de klok en nemen we een wijntje op ons eigen terras want het is heerlijk weer en zo'n 22 graden. De fam Porsius is voor de TV gaan zitten om de wedstrijd PSV-Ajax te gaan bekijken. En krijg de slechte berichten binnen!
Het wordt een deceptie want Ajax verliest niet allen de wedstrijd (3-0) maar, ook nog twee spelers met een rode kaart. Ik zou niet met de bus teruggaan maar de trein nemen terug naar Amsterdam!!
Wij om half zeven naar binnen en nemen het laatste wijntje binnen. Dan eerst Studio Sport kijken want ik wil de afgang van Ajax toch ook zien. Bep gaat intussen met het eten bezig.
Ik eet dan "met de bord op schoot" en zie de afgang aan! Alleen onderin is het nu nog spannend.
We kijken op een heuvel uit en de mevrouw die het geld op kwam halen vertelde dat het monument dat er op staat een monument is voor de Gallische leider, Vercingetorix, die door De Romeinen onder aanvoering van Julius Caesar verslagen werd en gevangengenomen, naar Rome werd afgevoerd en in 46 v. Chr. aan de wurgpaal stierf.
We staan nu nog met z'n drieën, misschien komen er nog campers bij.
Vandaag 449km gereden

1. Diane Honingh:
    15 april 2018
    Dus dat wordt morgen in Spanje slapen!