Vale de Parra

6 juni 2018 - Albufeira, Portugal

Woensdag 6 juni

Gisteravond vanwege het uur terug, vroeg naar bed wat inhield dat we ook weer vroeg wakker waren. Toen we opstonden mooie blauwe lucht maar toen we weggingen was er toch al weer bewolking. Ook deze camperplaats heeft voorzieningen en daar maakten we gebruik van voordat we om 8.45 vertrokken. We rijden naar de N125 richting Faro. Het is een slechte weg met veel kuilen, die in Marokko waren beter! Zo komen we in Tavira, want ik wilde daar even kijken. Er is een ruïne van een kasteel en ook een kerk met klooster. We rijden de smalle straatjes door maar geen knappe parkeerplek te vinden, wel één ver van het centrum maar we rijden door weer over de slechte N125 naar Faro. Daar gingen we eerst naar de Lidl en dronken daar meteen koffie. Dan naar een parkeerplek vlak bij het centrum. Faro heeft een lange geschiedenis, het was al in de ijzertijd bewoond en de Feniciërs en later de Grieken hadden er een handelspost. De Romeinen legden daar een havenplaats aan. Faro en ook Tevira werden door de aardbeving van 1755 geheel verwoest. We zouden het centrum in lopen en toen zag Bep de camper van Henk en Wimmie. Wij er naar toe en Henk was "thuis" maar Wimmie was foto's maken van een kerk. Even naar binnen en nog wat bijgepraat maar toen naar het centrum gelopen. Mooie winkelstraatjes met ook dat mooie straatwerk van keitjes en dan nog figuren er in gestraat. Zo lopen we wat straatjes door en komen via de haven bij het oude gedeelte. Daar zien we ook de kathedraal van Faro. Van buiten niet zo indrukwekkend maar deze is van 1800. Entree betalen om de pracht en praal van binnen te zien. Ook heb ik de toren beklommen en schrok me een hoedje want de klok sloeg twaalf uur en ik stond naast die klok! Dan weer naar beneden en naar de camper gelopen. Nog even gekeken of we Henk en Wimmie nog zagen maar die waren al weer weg, misschien komen we elkaar nog tegen in Portugal. We rijden verder over de N125, de weg is wat beter maar er is allemaal bebouwing, links en rechts van bedrijven en wij vinden het rommelig. We rijden Albufeira even voorbij en slaan dan af naar Vale de Parra, waar een camperplaats is. We worden aardig ontvangen door een man die zich voorstelt als Jan. We krijgen een plaats toebedeeld op het stuk waar geen stroom is (hebben wij aangegeven). Wij gaan dan in de eco stand met totale zelfvoorziening. Eerst eten en als dat op is komt de zon tevoorschijn. Bep doet even vlug een klein wasje en als ik de stoelen buiten heb staan gaat we breeduit zitten. Maar ik heb niet zoveel rust in m'n kont dus ben ik naar het strand gelopen. Zou 1,6km zijn maar ik denk dat het er drie waren. (En drie terug want heen wil je en terug moet je!) Op het strand weinig mensen want er staat een fris windje en die komt uit zee!  Dan tijd, als ik terug ben, om even lekker wat te drinken, eerst wat fris en daarna een wijntje. Ook kwam er een autootje langs die had spullen van de boerderij mee, groenten en fruit en eieren maar ook rode wijn en die gaan we vanavond proeven! Het is al weer 7 uur als Bep in haar pannetje gaat roeren. Als de afwas gedaan is en ik de rommel weggooi zie ik dat er drie Nederlanders staan en alle drie met een Hobby, bijzonder! Vandaag weer een heerlijke dag.

1. Diane Honingh:
    6 juni 2018
    En? Smaakte de wijn?
  2. Marije:
    7 juni 2018
    Met die wijntjes zit het wel goed, lijkt me.
    Wel grappig dat het hier meestal warmer is!