Moulay Bousselham

25 april 2018 - Moulay Bousselham, Marokko

Woensdag 25 april

Nog even over de fietsen van gisteren. Je mag ze natuurlijk meenemen maar ze raden je aan om het niet te doen. Voor het stelen en ook omdat er geen fietspaden zijn en je over de weg moet fietsen en de rijvaardigheid van de Marokkanen niet op een hoog peil staat. Als je ergens heen wilt kan je beter een taxi nemen, kost weinig.
Vannacht een enkel klein buitje maar vanmorgen droog maar wel bewolkt. De papieren invullen voor de overtocht en iedereen is doenig (zenuwachtig?) Om 11.15 gaan we naar de "uitgangsstelling" en als iedereen er is gaan we in colonne naar Tarifa de havenplaats. Eerst het paspoort laten zien en opstellen voor de boot. Het was heel jammer dar 4 combinaties niet met de boot mee konden, de boot was vol met alleen onze groep! Die vier moesten wachten tot 5 uur om met de volgende boot mee te kunnen. Het geluk is dat de klok één uur terug gezet moet worden.
Wij de camper in de boot geparkeerd en naar boven naar de douane. Kregen een stempel in ons paspoort en moeten dat nummer invullen op de papieren die we gekregen hebben. De boot vertrekt om 13.15 en na een uur varen komen we om 13.15 aan in Tanger. Daar de boot af en bij de douane worden alle papieren nagekeken en moeten wij bestuurders naar boven om het te laten controleren. Na dat alles krijgen we onze uitreisdocumenten weer terug en wordt gevraagd door een jonge douanier of we wat aan te geven hebben (pistolen, karabijn of verborgen camera's) Dat hebben we niet en kunnen doorrijden. Eerst naar het wisselkantoor en geld gewisseld en gepind.
Dan gaan we op weg door Tanger dat nogal hectisch is. De man van het bankkantoor heeft mij helemaal uitgetekend hoe ik naar een Marjane (winkelcentrum) moet rijden om bij Maroc Telecom een Simkaartje te kopen. Daar heengereden en ook dat gevonden en in de rij gaan staan. Toen ik aan de beurt was moest ik ook mijn paspoort laten zien en die lag in de camper. Dus weer terug en weer in de rij en het voor elkaar gemaakt. Bep moet dat zelf doen met haar eigen paspoort. Na drie kwartier gingen we weer op weg. Richting Rabat over de tolweg. Onderweg zagen wij Dromedarissen, schapen en rommelige dorpen en ook mensen die lopen langs de tolweg. Bij Moulay Bousselham er af, tol betaalt (€4,50) en naar het dorp gereden. Geen Tom Tom dus even uitkijken waar we wezen moeten. Maar te ver gereden, terug en de camping gevonden (16.45). Het heeft hier flink geregend want er staan grote plassen op de groezelige camping. Plaatsje gezocht en de camper neergezet naast nog twee van de groep. Eerst nog koffie en de Marokkaanse 5 in de klok is al lang geweest als wij een wijntje nemen. Lopen nog even de camping over en zien dat we verspreid over de camping staan. Bep gaat om 19.30 eten maken en dat smaakt weer heerlijk.

1. Diane Honingh:
    25 april 2018
    Ik vind het er nog niet Afrikaans uitzien. Tenminste... niet wat ik bedenk bij Afrika en Marokko. Grappig hoe je bij Afrika aan zand en knalgele zon denkt en ik jullie nu gewoon op gras zie staan met een grijzige lucht.
    Ik ben heel benieuwd hoe de reis verder verloopt. Enne... die combinaties die niet mee konden, waren dat mensen van jullie groep?
    Dikke kus
  2. Dirk Molenaar:
    26 april 2018
    Zo te zien is de douane formaliteiten snel gegaan
    Bij mij moest de hele auto leeg tot het reserve wiel aan toe en stonden met geladen geweren naast me
    De papieren winkel is ook bij het extreme af
    De kans is ook groot dat je zomaar een controle post krijgt en moet je weer alle papieren laten zien
    Volgens mij kan je ook wel eens met euro’s betalen daar zijn ze gek op
    Veel plezier verder
  3. Mary Tuijp:
    26 april 2018
    Zo aangekomen in Marokko ja zo,n telefoon kaart neemt altijd veel tijd in beslag en grensovergangen ook goede reis wees voorzichtig Mary