Valencia

18 april 2018 - Valencia, Spanje

Woensdag 18 april

Gisteravond nog twee spellen Skip Bo gedaan om weer gelijk te komen maar niet gelukt, gelijk, dus schiet er weinig mee op!
Vanmorgen mooi weer, de kachel hoefde niet aan en na ontbijt kaartjes voor de metro gekocht, hier op de camping. Dan eerst nog een kop koffie genomen en in 5 minuten naar de Metro gelopen. We hadden de Metro om 9.53 en dan sta je in 25 minuten in het centrum van Valencia. Valencia is de derde stad in Spanje met bijna 790.000 inwoners, als je de dorpen en steden er omheen meetelt kom je op 1,8 miljoen! Het is in 138v. Chr gesticht door de Romeinen en in de 4e eeuw werden de Romeinse tempels gebruikt als katholieke gebedshuizen. Later, in 711 werd de stad veroverd door de Moren en werd het een Islamitische stad. Weer later, in de 11 e eeuw werd de stad wederom veroverd, door El Cid, en werden de moskeeën weer katholieke gebedshuizen. ( wat het geloof niet allemaal teweeg kan brengen!).  Onderweg daar heen veel sinaasappelbomen maar ook veel groente. Als we uit de Metro komen eerst even oriënteren en dan naar de Centrale markt. Die is van 1914 en is heel groot met alleen maar etenswaren. Ook liepen we langs Laja dele Seda een Zijdebeurs die veel voorspoed bracht in Valencia. Komen we bij de kathedraal van Valencia die van 1262 tot 1356 gebouwd is. Maar hier moest entree betaald worden en dat doen we niet of er moet iets speciaals te bekijken zijn. Verder lopen we langs diverse winkels en bezienswaardigheden, de Torros de Serranos, een poort uit eind 14e eeuw. We lopen de brug over waar eerst de rivier de Turia onder door liep. Maar bij de overstroming in 1957, waar in de oude stad 2m water stond. Hebben ze de rivier omgelegd en op de bedding van de oude rivier parken en sportvoorzieningen gemaakt. We lopen verder naar de Torros de Quart, begin 15e eeuw, een poort waar Napoleon door heen gegaan is bij de verovering van de stad. Lopen weer richting Centrale markt waar ook Iglesia Y Torre de Santa Catalina is. Je kunt daar de toren beklimmen wat ik gedaan heb en dus de hele stad gezien heb. Ook het Bisschoppelijke paleis die binnendoor naar de kathedraal kon. Dan eerst gegeten en gedronken op een terras en weer verder. Over een heel mooi plein met rondom mooie gebouwen en de Plaza de Torres, de stierenvechtersarena. Dan lopen we zo weer naar het station, we hebben veel gezien in een korte tijd. Als je de stad helemaal wilt zien met zijn vele musea's dan heb je een week nodig. Wij stapten in de metro en die bracht ons weer terug naar de camping. Het was heerlijk weer vandaag, dus de korte broek weer aan (gisteren al aangehad, Tom!) stoelen er uit en genieten van het mooie weer. Ook moest er gedoucht worden en daarna insmeren en al vast even voorbruinen! Na de thee is de vijf al weer lang in de klok maar daar letten we vandaag even niet op! Om 7 uur eten we een broodje en dan nog even lekker buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    18 april 2018
    Nou pap... hier is het ook heerlijk weer dus je kleinzoon gaat morgen in korte broek naar school (vanmiddag trok ie hem aan toen hij thuis kwam) dus jij bent de winnaar dit jaar!! Slaap lekker. Dikke kus
  2. Rene Ouderling:
    19 april 2018
    Vandaag, de 19e april, is het hier nu 27.9 gr op het balkon en ben dus maar de eerdere berichten aan het lezen. Volgende week is het hier weer afgelopen met het mooie weer, dus pakken wat je pakken kan. In tegenstelling tot ons zullen jullie steeds beter en warmer weer treffen.
    Groet Rene
  3. Marije:
    19 april 2018
    Nog nooit in Valencia geweest, maar lijkt mij wel een aanrader.
    Hier veel grasmaaien en zwemmen! Niet door mij hoor! De jeugd en... Marijke natuurlijk!